maandag 15 augustus 2016

Elektrische leeromgeving in de lagere school


Elektronische leeromgeving in de lagere school

Samenvatting

Cindy De Smet geeft volgende tips mee om een elektronisch leerplatform te gebruiken in de klas:

-          Structureer de posts door gerelateerde video’s en ander beeldmateriaal online te zetten per lesthema. Ook de leerlingen kunnen hier hun eigen inbreng laten zien.

-          Start klein en evalueer na enige tijd of je agenda de ruimte laat om meer te posten. Anders geef je het sel op.

-          Veiligheid eerst. Door online ook aandacht te besteden aan de digitale handelingen van de leerlingen, kan je als leerkracht nagaan of er sprake is van online pestgedrag of kan je tussenkomen als leerlingen te veel priv√©gegevens posten.

-          Betrek de leerlingen erbij door hun de eerstvolgende les te laten voorbereiden. Zo kunnen ze video’s en/of foto’s posten over hun eigen interesses die betrekking hebben tot de les. Dit is motiverend voor hun.

-          Via een online leerplatform kan je groepswerken stimuleren, alsook in het oog houden wie welke bijdrage levert.

Reflectie

Smartschool is de enige online tool dat ik ooit zelf heb gebruikt. Toen was het de opstart ervan in onze school en werd het vooral gebruikt om punten te bekijken. Ondertussen heb ik dit al meer moeten gebruiken en wordt echt alles hierop gepost (http://onderwijs-technologie.blogspot.be/search?q=smartschool). Ervaring met elektronische leerplatforms zoals hierboven beschreven heb ik niet. Ik ben ervan overtuigd dat er meer interesse is omdat de leerlingen bij de les worden betrokken. Langs de andere kant heb ik er mijn twijfels bij, omdat ik, uit eigen ervaring, besef dat ook leerlingen een leven na school hebben. Zij hebben hier dan niet altijd tijd voor. Een voorstel om dit op te lossen is afspraken maken. Om een voorbeeld te geven: de leerlingen dienen het platform in het oog te houden, maar de leerkracht kan zichzelf dagen opleggen om taken etc. te posten. Zoals woensdag ten laatste posten als de taak maandag ingediend moet worden.

Een andere oplossing is een leerplatform gebruiken dat ingesteld is om scores te geven en zelfs het niveau aan te passen (http://onderwijs-technologie.blogspot.be/2015/02/differentieren-via-een-digitaal.html). Dit bevordert de differentiatie in de klas, omdat de leerlingen op hun eigen tempo de oefeningen kunnen maken en hierbij vragen kunnen stellen online. Op deze manier kan de leerling ook na schooltijd nog verder oefenen en wordt de leerkracht niet opgezadeld met extra werk. Het digitaal leerplatform waar ik naar verwijs is enkel voor de vakken Nederlands, Frans, Engels, wiskunde en godsdienst. Ik maak toch de link met de pagina aangezien het een idee kan zijn om iets uit te werken in eigen vakgebied.

Ondanks mijn besproken artikel over het lager onderwijs gaat, breid ik toch graag uit naar het secundair. In het wetenschappelijk artikel ‘Online leren: werkt dat?’ worden de pro’s en contra’s van online leren besproken. Iedereen kent het wel, net voor de les past de prof de les aan. De aanpassingen kan je dan online bekijken. Ook niet alle leerlingen wonen dicht bij elkaar, dus kan dit een handige tool zijn om te gebruiken bij groepsopdrachten. Als conclusie geeft men weer dat het online onderwijs even effectief is als het traditioneel onderwijs. Met de juiste begeleiding en instructie kan ik best geloven dat het online leren zeker een meerwaarde heeft. Echter moet dit op de voet gevolgd worden door zowel leerlingen als leerkracht en komt er na schooltijd wel extra werk bij. Mits een goede organisatie en voldoende uitleg en afspraken denk ik dat je hiermee veel kan bereiken!



Bronnen



- Het Nieuwsblad (2015, 26 februari). Nieuw leerplatform voor scholen voorgesteld.
  Web:
http://www.nieuwsblad.be/cnt/bldde_01550321

- Wikibooks (2014, 21 oktober). Onderwijstechnologie/Elektronische leeromgevingen.  
  
http://nl.wikibooks.org/wiki/Onderwijstechnologie/Elektronische_leeromgevingen

- De Morgen: Smartschool doet druk op leerlingen en leraars enorm toenemen. (22 februari 2016).

Web:http://www.demorgen.be/binnenland/-smartschool-doet-druk-op-leerlingen-en-leraars-enorm-toenemen-bf4629d5/
- Het Nieuwsblad: Leerlingen én leerkrachten in opstand tegen Smartschool. (22 februari 2016).

Web: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160221_02141866
- Klasse: Elektronische leeromgeving in de lagere school (6 september 2015)
Web:https://www.klasse.be/8643/elektonische-leeromgeving-lagere-school/

-Dankbaar Mary (2012). Online leren: werkt dat?
Web:
http://incase.nl/media/126965/online_leren_o_o_12_03_lr.pdf
Verzoek om informatie uit het artikel te gebruiken, werd verzonden.



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen