dinsdag 12 april 2016

App-transcendence in het klaslokaal - samen leren werken met én nadenken over technologie



Ikzelf ben niet zeer technologisch aangelegd. Ik begrijp bijvoorbeeld niet waarom we het hebben over smartphones met ’16 GB’ en ’64 GB’, en niet gewoon kiezen voor ronde getallen à la 10, 15, 65,.… en heb absoluut niet de noodzaak dit op te zoeken. Wél gebruik ik enorm graag allerhande applicaties (‘app’s), maar één van de redenen dat ik een iPhone bezit is dat het voor mij allemaal simpel moet zijn. Zo overzichtelijk mogelijk, zo makkelijk mogelijk, zo snel mogelijk. (Leren) codes schrijven zal je mij dus niet snel zien doen.

Het artikel “There’s no app for good teaching” van TED sprak me meteen aan. Omdat dit twee dingen combineert die goed bij mij passen, namelijk het al dan niet gebruik van apps om het leven simpeler te maken en ‘app-trancendence’, het overstijgen van het louter gebruiken van een app door er kritisch over na te denken. 

Leerkrachten dienen hierbij de leerlingen niet enkel te helpen de technologische snufjes te gebruiken. Even belangrijk is het ‘overstijgen’ van de technologie tijdens het leren.
De quote van Howard Gardner in betreffend TED artikel sprak me enorm aan:

“App-transcendence, is when you put the apps away and use your own wits, not someone else’s. Ask who created the technology and for what purpose, to what extent is it flexible, to what extent are the data produced going to be used by the manufacturer and the creator? In other words, interrogate the technology, interrogate the software. The existence of it is nice, but that’s not a mandate to use it.

Waarom gebruiken we bepaalde app’s? Waarom werden deze op een bepaalde manier ontwikkeld? Wat zijn de verschillende doelen van diegenen die de app’s ontwikkelen? Wat kan je er allemaal mee doen en waarom? 
Om wat ik ga noemen ‘kritisch nadenken over app’s’ binnen je curriculum te integreren lijst het artikel acht maatstaven op tegen dewelke we het gebruik van technologie in het klaslokaal kunnen toetsen (voor de geïnteresseerden en nieuwsgierigen; je vindt een link naar het artikel zowel bovenaan als onderaan dit blog-bericht). 
Volgens mij passen de maatstaven in het hedendaags dominerend sociaal-constructivisme. Er is aandacht voor het activeren van de voorkennis en leefwereld van de leerlingen; het integreren van verschillende onderwerpen, net als de integratie van technologie in de inhoud (in plaats van als aanvulling op de inhoud) in authentieke leeromgevingen; scepticisme met betrekking tot geïndividualiseerd leren en het “verdwijnen” van de leerkracht; een sterke nadruk op de nood aan sociale interactie tijdens het leren; de verschillende rollen van de leerkracht (expert in het overbrengen van kennis én expert in diens vakgebied); het belang van doelbewuste feedback en peer-evaluatie; aandacht voor het uitdagen van de leerlingen en het belang van fouten maken, herkennen en verbeteren. 

“ skip the templates and overly pat apps. Let kids get comfortable with the messiness of life and learning … a culture that values failure and where confusion doesn’t mean you’re stupid.”

De achtste maatstaf vormt een soort oproep aan leerkrachten voor meer “openheid” in hun didactiek; 
“There’s a movement online for teachers to share content, lesson plans and professional development. Known as open educational resources (OERs), these online materials are freely and openly available. Resources that encourage professional development — often lacking at schools — can help teachers use educational technology to empower and inspire their own teaching practice.”



Kortom; een fijne manier om naar het gebruik van technologie in de klas te kijken, zeker voor leerlingen én leerkrachten binnen de Cultuur- en Maatschappijwetenschappen. 





Karakash, Anne (2014) '5 Steps for Planning Lessons around Technology - Starting with the End in Mind'. http://www.emergingedtech.com/2014/08/5-steps-for-planning-lessons-around-technology/

Moorhead, Laura (2014) 'There's no app for good teaching'. http://ideas.ted.com/theres-no-app-for-good-teaching/?utm_campaign=social&utm_medium=referral&utm_source=facebook.com&utm_content=ideas-blog&utm_term=education . 

Rubin, C.M. (2014) 'The Global Search for Education: It's an App App App App World'. http://www.cmrubinworld.com/2014/01/09/the-global-search-for-education-its-an-app-app-app-app-world .  

Shaw, Amanda (2015) 'Effective, Practical and Authentic'. https://www.coetail.com/amandakrshaw/2015/02/18/effective-practical-and-authentic/ . 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten