donderdag 31 maart 2016

Xbox Kinect Gaming Systems in lessen LO

Samenvatting

Uit verschillende bronnen blijkt dat technologie populair is bij jongeren en dat het daarom kan gebruikt worden als een supplementair middel tijdens de lessen lichamelijke opvoeding. (Shewmake et al.,2015)

Het doel van deze studie was het onderzoeken van plezier en inspanningsniveau tijdens lessen LO met exergaming ten opzichte van de traditionele LO-lessen bij 148 leerlingen uit de lagere school (3e en 4e leerjaar). Deze aspecten werden onderzocht aan de hand van 2 vragenlijsten. De ene vragenlijst na een traditionele LO-les, de andere na een les die werd gegeven in een speciaal exergaminglab (MKR). Elke vragenlijst bevatte 2 onderdelen: 7 vragen over plezier en 3 over de geleverde inspanning. De vragen moesten telkens  beantwoord worden via een 5 punten Likert schaal van 1 (helemaal mee oneens) tot 5 (helemaal mee eens). Uit de resultaten van de vragenlijsten blijkt dat de leerlingen significant meer plezier hadden tijdens de les exergaming dan tijdens de traditionele les LO. Hoewel de leerlingen meer plezier aangaven, merkten ze wel op dat ze een hoger inspanningsniveau ervaarden tijdens de traditionele les. (Shewmake et al.,2015)

Reflectie


Wat is exergaming?


Exergames zijn een combinatie van sport/bewegen en videospelletjes. Het zijn dus videogames waarbij je als speler moet bewegen door gebruik te maken van bijvoorbeeld een evenwichtplank, een speciale dansvloer of een controller die je bijvoorbeeld moet gebruiken als tennisracket. Deze bewegingen worden gedetecteerd via een camera, waardoor je jezelf op het scherm kan zien. Het doel van deze spelletjes is het promoten van een levenslange, actieve levensstijl. Exergames worden ook meer en meer gezien als een mogelijke activiteit tijdens de les LO om de kennis, vaardigheden, attitudes en het gezondheids- en fysiek gedrag van kinderen te verbeteren. (Meckbach et al., 2013)


Microsoft Kinect Room

De Microsoft Kinect Room werkt via een skelettracking, dieptewaarneming en de mogelijkheid om meerdere personen van elkaar en de omgeving te onderscheiden. Het systeem kan stemgeluiden en gezichten transformeren in paswoorden, tv-afstandbedieningen en game controllers. Een normale camerasensor helpt onder andere bij de gezichtsherkenning.Via een resolutie van 250.000 pixels kan het systeem meer details opnemen dan oudere systemen. Het kan zien wanneer iemand zijn/haar ogen sluit, hoeveel calorieën iemand verbruikt en zelfs of iemand lacht, zich concentreerd of verveeld is. Het Microsoft Kinectsysteem meet op voorhand de ruimte waarin het zich bevindt. Grote personen kunnen volledig opgenomen worden, zelfs als ze op korte afstand van de sensoren staan. Het systeem is ook in staat om een skelettracking te doen van maximaal 6 personen, zelfs als deze zich relatief gegroepeerd bevinden.De sensoren werken ook in een donkere kamer.(http://www.forbes.com/sites/sharifsakr/2013/05/22/xbox-one-wins-first-round-of-console-war/#7a975e0d59e3)

(http://www.telegraph.co.uk/technology/microsoft/8507786/Microsofts-Kinect-used-in-changing-rooms.html)


Voor- en nadelen van exergaming

Een aantal fysieke voordelen van exergaming zijn: ze verleiden de leerlingen tot meer beweging, waardoor er een stijging merkbaar is in de fitheid van de leerlingen en daarbij aansluitend ook een daling in obesitas. De exergames hebben naast gezondheidsvoordelen ook nog andere voordelen, bijvoorbeeld psychologische en praktische voordelen. Exergaming kan een oplossing bieden voor problemen rond plaats en materiaal. Ze zijn tevens een educatiemiddel voor gedragsmanagement, ze dragen bij tot integratie van kinderen met speciale behoeften en ontwikkeling van kritisch vermogen. Nog andere belangrijke voordelen van de exergames zijn het fungehalte en de succeservaring. Fun of plezier maken is een hele belangrijke factor bij het feit of een persoon de fysieke activiteit blijft uitoefenen. Leuke activiteiten zoals de exergames verhogen de motivatie van de leerlingen om te blijven bewegen. Exergames zijn ook spannend en competitief, waardoor de leerlingen worden aangetrokken. De studenten kunnen succes ervaren zonder het risico om uitgelachen te worden door klasgenoten. Nog een ander voordeel van de exergames is dat jongeren dingen over hun eigen lichaam kunnen leren kennen doordat er verschillende zaken gemeten worden, zoals evenwicht, hartslag en coördinatie. (Quennerstedt et al., 2013)  

Naast voordelen zijn er uiteraard ook nadelen aan het concept van exergaming. Volgens Quennerstedt et al. (2013) kunnen de spelletjes schadelijk zijn voor het zelfbeeld van de leerlingen, hebben ze weinig fitheidswaarde, moedigen ze sedentaire schermtijd aan en is er weinig teamwork of sociale interactie nodig tijdens de videogames.Uit onderzoek blijkt dat exergames minder fysieke actitviteit vragen in vergelijking met de traditionele LO-lessen. Een laatste, maar toch belangrijk nadeel zijn de kosten van de exergames, zoals aankoop, updates, herstellingen, enz. Voor vele scholen is dit laatste aspect toch een groot struikelblok om de exergames te integreren in de LO-lessen. (Quennerstedt et al., 2013)

Conclusie


Uit het onderzoek van Shewmake et al. (2015) blijkt dat kinderen de traditionele LO-lessen nog altijd appreciëren. Maar kinderen houden ook van videospelletjes. Het is dus belangrijk als leerkracht LO om de nieuwe technologieën te verwerken in de lessen. Exergames kunnen dus gebruikt worden in de lessen LO en hebben positieve resultaten omdat ze inspelen op de interesses van de huidige generatie van studenten. (Shewmake et al.,2015)  


Een leuk voorbeeld op huiskamerniveau, met technische uitleg: https://www.youtube.com/watch?v=LwUKY9vn8tU 


Referenties

Primair artikel

Shewmake, C, Merrie, M, & Calleja, P 2015, 'Xbox Kinect Gaming Systems as a Supplemental Tool Within a Physical Education Setting: Third and Fourth Grade Students' Perspectives', Physical Educator, 72, pp. 142-152

Extra bronnen

Meckbach, J, Gibbs, B, Almqvist, J, Öhman, M, & Quennerstedt, M 2013, 'Exergames as a Teaching Tool in Physical Education?', Sport Science Review, 22, 5/6, pp. 369-385

Quennerstedt, M., Almqvist, J., Meckbach, J., & Öhman, M. Why do Wii teach physical education in school? Swedish Journal of Sports Research, Volume 1. 2013

Forbes, Microsoft's Kinect For Xbox One: What It Can Do And Why It's Special, 
http://www.forbes.com/sites/sharifsakr/2013/05/22/xbox-one-wins-first-round-of-console-war/#7a975e0d59e3 (geraadpleegd op 31-3-2016)

The Telegraph, Microsoft’s Kinect used in changing rooms, 
http://www.telegraph.co.uk/technology/microsoft/8507786/Microsofts-Kinect-used-in-changing-rooms.html (geraadpleegd op 30-3-2016)


Youtube, Microsoft XBOX One all around review - Real User Experience - Game Play with Kinect, https://www.youtube.com/watch?v=LwUKY9vn8tU (geraadpleegd op 31-3-2016)


2 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Lieselot,

    Ik vind jouw artikel heel interessant. Ik ben op de meeste vlakken helemaal mee jou eens. Dat exergames leerlingen kan motiveren is waar. Het is iets nieuws voor hen, en ze worden er nieuwsgierig van. Exergames zijn vaak uitdagend en sommige spelletjes kan heel intensief en fysieke inspanning vragen.

    Maar ik zou het wel soms nog moeilijk hebben om dit in mijn LO les te integreren. Voor mij blijft een les LO ook de enige les waar leerlingen 100% actief moeten zijn.

    Exergames zijn gemaakt om kinderen te doen bewegen. Hiernaast is het denk ik ook wat moeilijk om in 1 les alle leerlingen te betrekken. Diegene die aan het spelen zijn, zijn zeker heel actief, maar niet de rest van de klas die erop staan te kijken. In de meeste scholen zijn de lessen LO samengesteld uit meerdere klassen van een bepaald jaar, waardoor de groep soms te groot wordt.

    Zoals je in jouw nadelen beschrijft blijft de kostprijs een probleem. Niet ieder school heeft de mogelijkheid om veel geld hierin te investeren. Maar er zou een concept kunnen ontstaan waar meerdere scholen bijvoorbeeld in exergames investeren. Hierdoor kunnen ze samen meerdere exergames aanschaffen. Dan kan er bijvoorbeeld om de maand een les LO aan exergames bestedigd worden. Deze les zou in een soort circuitvorm of ladderspel opgesteld kunnen worden, waar de leerlingen klasgenoten kunnen uitdagen. Maar de traditionele lessen zoals je het in jouw artikel beschrijft blijven heel belangrijk in het onderwijs.

    BeantwoordenVerwijderen