Samenvatting:
Onze samenleving knelt met meer dag dagelijkse
problemen die onze toekomst kunnen bepalen
zoals vergrijzing, milieu, jeugdwerkeloosheid enzovoort. De Vlaamse overheid neemt een nieuwe
initiatief door het oprichten van de STEM-academie. Wat is dit juist?
STEM staat voor Science, Technology,
Engineering en Maths. De overheid is ervan overtuigd dat deze 4 categorieën nog
niet voldoende gestimuleerd worden bij jongeren in ons onderwijs. Nochtans zijn
het heel belangrijke vakken die kunnen helpen bij het vinden van oplossingen
voor onze huidige problemen en die van de toekomst. De STEM-academie is een
site waar verschillende organisatoren kunnen samengebracht worden voor het
organiseren van buitenschoolse STEM-activiteiten. Dit alles wordt gecoördineerd
door de Technopolis in Mechelen. Iedereen kan zijn eigen STEM-activiteit
organiseren en vermelden op de STEM-academie site. Zo kunnen nog meer kinderen
bereikt worden en kan er onderlinge hulp aangeboden worden tussen verschillende
organisatoren. Elke STEM-activiteit wordt onderverdeeld in zijn eigen
categorie. Kinderen kunnen via de site opzoeken wat voor STEM-activiteiten er
georganiseerd worden in hun buurt. Door kinderen te stimuleren en te doen
deelnemen aan deze activiteiten hoopt de overheid meer technologische en exact
wetenschappelijke profielen te creëren voor op de arbeidsmarkt.
Dit actieplan is opgestart in 2012 en wilt
zijn doelen bereiken tegen 2020. Nu begin dit jaar 2016 hebben de Vlaamse
minister van Onderwijs Hilde Crevits en de Vlaamse minister van Werk en
Innovatie Phillipe Muyters besloten om 160.000 euro te investeren in de
STEM-academie. Door deze subsidie zal de academie 31.000 kinderen kunnen
bereiken en in meer als de helft van de gemeente STEM-activiteiten kunnen
organiseren.
Kritische visie:
Nu er nieuwe problemen zijn zoals het milieu
is er ook nood aan gespecialiseerde profielen die deze problemen kunnen
aanpakken met de juiste opleiding. Het is zo dat de knelpunten op onze
arbeidsmarkt liggen bij de beroepen waar een specifieke opleiding voor nodig is
binnen het STEM domein. Vele jongeren vallen inderdaad uit deze specifieke
opleidingen bij het overstappen naar hoger onderwijs. Ik denk dat het
stimuleren van STEM-activiteiten een goed initiatief kan zijn. We moeten nu
omgaan met problemen die nieuwe zijn voor onze samenleving. Daarom moet de
samenleving ook reageren met nieuwe en aangepaste opleidingen. Deze
STEM-academie kan ervoor zorgen dat kinderen gestimuleerd worden om deze
aangepaste opleidingen te volgend die noodzakelijk kunnen zijn voor onze
samenleving. De bakker op de hoek van de straat zal er altijd wel zijn of de
garagist die uw auto controleert elk jaar, maar een beroep zoals klimaat-controleur
daar moet geïnvesteerd worden.
Technologie is één van de domeinen dat het
STEM-actieplan wilt aanpakken. Zo organiseren verschillende mensen ook
programmeerclubs. Het ontwikkelen van meer en efficiëntere technologie kan de
samenleving helpen. Technologie is al
overal aanwezig binnen een persoon zijn leven. Maar het gebruik van technologie
in functie van de samenleving of de wereld kan nog veel verbeteren. Ik vind het
een goed initiatief dat het onderwijs zich hier meer gaat op richten. Door de
buitenschoolse activiteiten kan het onderwijs zich nog meer bezig houden met de
groei van de kinderen.
Door de grote steun van verschillende
betrokken organisaties zie ik dit initiatief een goede invloed hebben op ons
onderwijs. Digital Wolves is een non-profit organisatie dat workshops
organiseert met betrekking tot de digitale wereld op of buiten school. Of CodeFever
die kinderen op een leuke manier leert programmeren.
Het feit dat heel veel universiteiten zoals
onze eigen VUB betrokken zijn, laat zien dat ook op Hoger Onderwijs er meer
aandacht wordt besteed aan Technologie in het onderwijs.
Een eventueel probleem is dat deze activiteiten allemaal vrijblijvend zijn en kinderen eerst gecontacteerd moeten worden. Niet genoeg kinderen zijn op de hoogte van dit STEM-actieplan of de STEM-academie. Via de subsidies zullen nu meer kinderen in contact kunnen gebracht worden met de academie. Het zijn allemaal buitenschoolse activiteiten. Zijn kinderen dan niet bezig met andere zaken dan nog een keer onderwijs waar ze al heel de dag mee bezig zijn.
Misschien moet dit STEM-actieplan ook meer aangepakt worden binnen het traditioneel onderwijs pakket. Zo zullen alle kinderen gestimuleerd worden. Alleen is hier misschien geen tijd meer voor binnen de normale schooluren.
Aan het einde van 2020 zouden we een hogere tewerkstelling moeten zien binnen de knelpunten die er nu zijn op de arbeidsmarkt.
Besluit:
Dit STEM-actieplan kan zorgen voor betere aanvulling van deze specifieke opleidingen. Waarbij technologie nog sterker aanwezig zal zijn binnen het onderwijs. Aanpassingen zullen er zeker moeten komen, maar alleen moet men wel kritisch kijken naar de verdeling hiervan. Al deze domeinen van STEM kunnen niet aangepakt worden. Kinderen zullen moeten begeleidt worden in de juiste richting die zij uit willen. Technologie wordt al veel gestimuleerd en ook op hoge school waar we een stijging zien van studenten binnen de ICT. Maar stimulering op lager niveau bij kinderen mag nog toenemen.
http://www.digitalewolven.weebly.com/wat.html
http://www.codefever.be/aanpak
Geen opmerkingen:
Een reactie posten