zondag 20 maart 2016

“Een 3D Printer design specialist, een drone dispatcher of een neuro-implant technician?”

Samenvatting

CodeFever is een vzw die leerlingen in de lagere school basisvaardigheden wil aanleren om te kunnen programmeren. Ze willen de kinderen buitenschoolse lessen aanbieden rond technologie, techniek, wetenschap en wiskunde. Dit op een creatieve manier waardoor de kinderen geboeid blijven om de lessen te volgen.


Katelijne Duerincks nam dit initiatief in handen en wist met haar zus en twee IT’ers een leerplan op te stellen. Op 26 september 2015 gingen de eerste proeflessen van start. 
De STEM-academie wordt ondersteund door de Vlaamse overheid.


Reflectie

Kinderen worden voortdurend geconfronteerd met computers en techniek. Het is best wel goed dat er nu meer aandacht wordt besteed aan hetgeen waar we constant mee bezig zijn. Door op een speelse manier de techniek achter het programmeren te leren worden kinderen klaargestoomd om later in de maatschappij optimaal te functioneren.


Is het dan werkelijk zo belangrijk dat kinderen leren programmeren? Ja! Een onderzoek van ING wees uit dat “35% van alle banen risico lopen om geautomatiseerd te worden en dus te verdwijnen”. Natuurlijk zullen er ook andere jobs bijkomen, maar hiervoor zal de ICT-kennis dan fundamenteel zijn.

België staat op het vlak van programmeren fel achter als men andere landen bekijkt. Zo doen de VS, Zweden, Estland en Engeland het bijzonder goed waar coderen al in het lespakket is opgenomen. Zelfs landen als Kenia en Nigeria doen het beter als België.

De Vlaamse overheid steunt dit STEM-plan en wil kinderen aansporen voor deze techniek. Toch worden de lessen niet opgenomen in de leerplannen waardoor de lessen nu doorgaan tijdens buitenschoolse activiteiten. De programmeerlessen worden dus ook niet gesubsidieerd waardoor ze behoorlijk duur zijn. Wordt hier dan opnieuw een kloof gemaakt?

Besluit

Kinderen kunnen niet meer zonder computer, tablet, en alle andere technologie die ze dagdagelijks gebruiken. Ze zijn opgegroeid in een tijdsperk waarin dit als volkomen normaal wordt beschouwd.


Wat er achter deze technologie schuil gaat is minstens even belangrijk als het gebruiken ervan. Hoe ver België hierin gaat evolueren zal de toekomst uitwijzen. Dat het een belangrijk aspect wordt van  jobmogelijkheden staat alvast vast.


Bronnen:


Artikel:
Debruyne, B.,  (2015) CodeFever wil kinderen behoeden voor een nieuwe digitale kloof. Knack – trends. Geraadpleegd op 19 maart 2016 via http://trends.knack.be/economie/ondernemen/codefever-wil-kinderen-behoeden-voor-een-nieuwe-digitale-kloof/article-normal-605861.html

Website van Codefever:
CodeFever. (2015) Geraadpleegd op 19 maart 2016 van http://codefever.be/

Overige:De technologische revolutie in België. (2015, 9 maart). Press room ING. Geraadpleegd op 19 maart 2016 via https://about.ing.be/Over-ING/Press-room/Press-article/De-technologische-revolutie-in-Belgie.htm

Pijpers, R., (2016) Programmeren? Dat leer je op de basisschool! Geraadpleegd op 19 maart 2016 via http://www.frankwatching.com/archive/2013/10/21/programmeren-dat-leer-je-op-de-basisschool/
Uw kind futureproof. (2016). CodeFerver. Geraadpleegd op 19 maart 2016 via http://codefever.be/waarom-programmeren

Filmpje:
Youtube: Codefever (12 november 2015). Geraadpleegd via https://www.youtube.com/watch?v=sBKSXHZZC_Q




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen