woensdag 1 april 2015

Surf jij mee op de tsunami van de Massive Open Online Courses (MOOC)?

Surf jij mee op de tsunami van de Massive Open Online Courses (MOOC)?


Waar iedereen en (bijna) alles verbonden is met technologie en transparante communicatie beginnen stilaan de educatieve instellingen over heel de wereld in dezelfde boot te springen. Welke boot vraagt u zich af? Wel, de vergelijking kan misschien beter geformuleerd worden als een megacruise op ramkoers. Deze megacruise is de intrede van de Massive Open Online Courses. In het Nederlands kan je ze best beschrijven als Collectieve Open Online Leerplatformen. Simpelweg lessen volgen online in plaats van in de klas. De professor legt voor jou en honderdtal andere digital students zijn lesinhoud uit. Dit kan gebeuren via forums, cursussen, lessen en oefeningen. De ene kan 100 % digitaal opvolgbaar zijn en de andere kan gedeeltelijk geblend zijn met de klassieke manier. Namelijk facetoface en digitale mogelijkheden.

Dit idee is niet nieuw maar begint toch stilaan open te bloeien in heel de wereld zo blijkt. Vooral in de Verenigde Staten (en dan voornamelijk in Georgia Tech) heeft deze online educatie zijn plekje gevonden en dat is om geen willekeurige reden. De reden hiervoor is dat een dergelijke MOOC te volgen is aan educatieve instellingen aan een veel lagere prijs in plaats van het  traditionele parcours/opleiding. 

Ergo democratisering van het onderwijs? Niet zozeer beste mensen. Wanneer je een dergelijke MOOC volgt krijg je hier hedendaags enkel een certificaat voor en geen traditioneel diploma. Evengoed nestelt het idee van de MOOC zich toch in de boom van het levenslang leren.

Ter illustratie: in de toekomst zou je dan verschillende vakken en opleidingen uit verschillende educatieve instellingen met elkaar kunnen combineren. Zo zul je een Master Geschiedenis van Oxford kunnen combineren met een Master Psychologie aan de VUB. Elk toegespitst op hun eigen prestiges. 

In Europa en ook in Belgiƫ (KUL en UGent) nemen ze alvast grote (maar voorzichtige) stappen in deze merkwaardige richting.

Plausibel of sciencefiction? Kwaliteitstoename of -afname? Sociaal verval of net noodzakelijk voor een specifieke doelgroep?

Time and studies will tell.

Literatuur:

  • SELINGO (J). MOOC U: Who Is Getting the Most Out of Online Education and Why. Simon & Chuster, New York, 2014, 208 p.


https://books.google.be/books?id=9HUYBAAAQBAJ&pg=PT12&dq=mooc&hl=nl&sa=X&ei=LlocVZSvFs3naJGEgdgJ&ved=0CB4Q6AEwAA#v=onepage&q=mooc&f=false


  • MCKENNA (L.). The Big Idea That Can Revolutionize Higher Education: 'MOOC'. (Gepubliceerd in The Atlantic: 11-05-2012). (Online).



http://www.theatlantic.com/business/archive/2012/05/the-big-idea-that-can-revolutionize-higher-education-mooc/256926/

  • DE WISPELAERE (A.). Weg met krijt en schoolbord. In: Eos, nr. 4, april 2015


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen