woensdag 1 april 2015

Opzoek naar kennis buiten het klaslokaal met behulp van geocaching

Opzoek naar kennis buiten het klaslokaal met behulp van geocaching.


Enkele weken geleden heb ik deelgenomen aan de studiedag “move your brain”.Hier ben ik in contact gekomen met het concept “geocaching”. De opzet van geocaching is het creëren van een wereldwijde schattentocht waar gebruik wordt gemaakt maken van GPS-toestellen. 


Hoe kan men deze technologie toepassen in ons onderwijssysteem? Dit hoeft men niet al te ver te gaan zoeken. Denk maar aan de lessen aardrijkskunde of natuurwetenschappen, biologie en zelfs lichamelijke opvoeding.
In verband met het vak aardrijkskunde botste ik op een artikel waar ze onderzoek hebben gedaan naar de mate waarin geocaching al dan niet een effect zou hebben op het ruimtelijk denken en de sociale vaardigheden.

Samenvatting “Geocaching“ as a Method to Improve not only Spatial but also Social Skills.


Het concept van dit onderzoek vindt zijn oorsprong in de denkwijze van Gilbert M. Grosvenor. Hij is ervan overtuigd dat de basisvaardigheden, nodig voor de oriëntatie in het veld, gelinkt kan worden aan iemands levensoriëntatie. Hieruit vloeit ook een bekende uitspraak van Grosvenor voort, namelijk "Je bent nergens, tenzij je weet waar je bent".

Opzet

Leerlingen uit twee verschillende Duitse scholen (een school uit het buitengewoon onderwijs en een gewone secundaire school) namen deel aan verschillende geocaching activiteiten. Deze vonden plaats op twee locaties, in het centrum van München en in een bosrijk gebied aan de noordelijke rand van München.
Het was de bedoeling dat de studenten, verdeeld in kleine groepjes de verschillende caches opspoorden. Dit gebeurde op twee verschillende manieren, de ene groep zocht hun caches met behulp van een gps. De andere maakten gebruik van kaarten.

Onderzoeksdoel

Dit project onderzoekt verschillende aspecten in verband met de ruimtelijke oriëntatie, namelijk:
  • Het gebruik van gps t.o.v. analoge kaarten met hun betrekking op oriëntatie,
  • Hebben activiteiten buiten het klaslokaal een bevorderende werking op de ruimtelijke kennis?
Buiten het ruimtelijke aspect gaan ze ook kijken naar de sociale ontwikkelingen namelijk:
  • Het verschil tussen de studenten uit verschillende schooltypes (buitengewoon vs. gewoon onderwijs).

Resultaten


Zowel de leerlingen die gebruik maakten van de gps, als diegenen die met de kaart moesten werken, hadden een enorme plezierbeleving. Competenties i.v.m. het gps gebruik stegen. Een logische verklaring, gezien de technologische kennis van de jeugd. Hetzelfde fenomeen vond echter ook plaats bij diegenen die gebruik maakten van de analoge kaarten. Dit terwijl het gebruik van deze kaarten in het dagelijkse leven uitzonderlijk is.

Er was een merkbare verbetering te merken bij de studenten, qua ruimtelijke vaardigheden zoals: positiebepaling, snelheids- en richtingservaring, inschatten van tijd en afstand,
Als we het sociaal aspect gaan bekijken, zien we dat de leerlingen een groter zelfvertrouwen krijgen door het ontwikkelen van nieuwe technische vaardigheden. 

Tijdens deze vorm van activiteit is het niet uit te sluiten dat bepaalde leerlingen de leiding gaan nemen. Wat opviel was het feit dat het niet de typische leidersfiguren van de klas waren die dit deden, maar eerder de zwakkeren van de klas.

Het geocaching-project toont aan dat leerlingen ervaringen en verschillende vaardigheden verwerven die ze niet in de gewone klassituaties zouden verkrijgen.

Reflectie

Er is een chinees gezegde dat stelt: “ Ik hoor en ik vergeet, ik zie en ik onthoud, ik doe en ik begrijp.” Dit project is hier een goed voorbeeld van. De idee dat leerlingen meer leren wanneer ze bij tijd en wijle eens aan de vier muren van hun klaslokaal worden onttrokken, klinkt heel interessant.

Het ontbreken van statische cijfers over de resultaten, doet afbreuk aan het onderzoek. Desondanks vind ik het concept (geocaching) van dit project zeer interessant. 

Het blijkt van toepassing te zijn voor zowel onderwijskundige doeleinden als voor sociale ontwikkeling.

Een waardevol aspect van geocaching is het feit dat je het kan aanwenden bij verschillende vakken. Zo bestaat er een volledige geocaching route in functie van wiskunde. Hierbij bevat elke cache een raadsel waar verschillende wiskundige thema’s aan bod komen.

Maar het belangrijkste in mijn ogen is dat de leerlingen plezier hebben terwijl ze leren. Een kind dat plezier heeft, zal veel gemotiveerder zijn tijdens de les.

Met andere woorden, kom van tussen die vier muren en ga al lerend op schattentocht!


Bibliografie


Heike ELLBRUNNER1, Friedrich BARNIKEL2 and Mark VETTER3. (2014). “Geocaching“ as a Method to Improve not only Spatial but also Social Skills: Results from a School Project.

https://www.geocaching.com/?guest=1. Geraadpleegd op 30 maart, 2015.

http://www.geocaching.be/web/nl/index.php. Geraadpleegd op 30 maart, 2015.

3 opmerkingen:

  1. Een zeer leuk blogbericht om te lezen. Vlot geschreven en geeft een leuke inkijk in het concept Geocoaching.
    Ikzelf ben een grote voorstander om uit de klaslokalen te komen en ervaringen op te doen buiten de muren van de school. Zo leren de studenten veel meer. Zoals je zelf mooi aanhaalde: “ Ik hoor en ik vergeet, ik zie en ik onthoud, ik doe en ik begrijp.”
    De mogelijkheid om Geocoaching toe te passen in verschillende vakken zorgt ervoor dat het een vakoverschrijdende uitstap kan worden die zeker gesmaakt gaat worden bij verschillende leerlingen. Het sociale aspect dat aan te pas komt om in groepen de caches te vinden zorgt voor een persoonlijke ontwikkeling die bijvoorbeeld ook besproken kan worden bij godsdienst of zedenleer.
    Ik vroeg me af of een dergelijke uitstap duur is? Zijn er bedrijven hier mee bezig om dergelijke uitstappen te plannen voor scholen of hoe worden de gps toestellen en kaarten voorzien?
    Zonder kennis van de streek en Geocoaching lijkt het mij niet ideaal voor de leerkrachten om zelf dergelijke uitstap op poten te zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Ymke,

    Dat is juist het mooie aan geocaching, het is helemaal niet duur. Het enige dat je nodig hebt is een gps of een smartphone.
    Op de site www.geocaching.be en www.geocaching.com vind je alle informatie i.v.m. de apps (voor smartphone) als de verschillende kaarten en routes die je nodig hebt voor een actieve zoektocht.
    Met een klein beetje voorbereiding kunnen de leerkrachten dus heel gemakkelijk zelf of met de klas een uitstap plannen.
    Of er bedrijven zijn die dergelijke uitstappen voorzien voorscholen weet ik niet.

    Ik zou zeggen ga de uitdaging aan en ontdek, veel plezier.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Ax'l,

      Het concept geocaching is prachtig! Het is ideaal omdat je het eender waar kan doen. Volgens mij kan het een extra stimulus zijn voor je leerlingen om nieuwe dingen te ontdekken. Men leert er inderdaad samenwerken, wat het sociaal functioneren bevordert. Het lijkt me wel moeilijk om leerlingen van de eerste graad zo maar vrij te laten om op speurtocht te vertrekken. Persoonlijk denk ik dat er, toch zeker in de eerste graad, begeleiding nodig is. Daarom lijkt het me net iets minder haalbaar in de eerste graad.
      Wat denk jij?

      Cindy

      Verwijderen