woensdag 25 maart 2015

Leerlingen toetsen via Chromebook: Een nieuwe trend?

Samenvatting

De universiteit van Utrecht is de eerste onderwijsinstelling in Nederland die over een permanente, digitale toetsvoorziening beschikt. Dit houdt in dat studenten voor het eerst tegelijkertijd in grote groepen betrouwbare digitale toetsen kunnen maken in de plaats van schriftelijke toetsen. Deze digitale toetsvoorziening is beschikbaar op standaard-Chrome books van Acer. Deze chromebooks zijn voorzien van Googles eigen kiosk-app voor het afnemen van toetsen. De toegang tot het internet, externe opslag, screenshots en de mogelijkheid tot afdrukken kunnen worden uitgeschakeld om zo een veilige omgeving te creƫren. Voor het afnemen van digitale toetsen moet de toetszaal beschikken over een specifieke en betrouwbare WiFi-verbinding en een zelf ontwikkelde beveiligde omgeving. De chromebooks hebben een accuduur van ongeveer 12 uur en zijn eenvoudig te beheren. De Universiteit heeft de digitale toetsvoorziening al getest en heeft hier een zeer goede ervaring mee. Om een geschiktere omgeving voor de toetseisen van de Universiteit te maken heeft de Universiteit een samenwerkingsverband met de ontwikkelaar Paragin die beschikt over de toetssoftware Remindotoets om zo de software verder te implementeren. Door chromebooks te kopen die vrij op de markt beschikbaar zijn heeft de Universiteit de kosten laag kunnen houden en zal het voor kleinere instellingen een stuk haalbaarder worden om een eigen toetslokaal in te richten (Soeteman, 2015) & (persberichten,2015).

Kritische reflectie

De laatste maanden zijn er meerdere persberichten verschenen in de media die aantonen dat de werkdruk bij de leerkrachten te hoog ligt. Ik vond dit artikel zeer interessant omdat het aantoont dat het onderwijs zeker nog kan innoveren op bepaalde vlakken en dat deze innovaties er ook voor kunnen zorgen dat de werkdruk van de leerkrachten verlaagd.

Hiernaast enkele voordelen van de digitale toetsvoorziening:

- Voordelen:
  • Punten kunnen makkelijker verwerkt worden
  • Minder verbeterwerk
  • Eenvoudig te gebruiken zowel voor LK als student           
  • Vergt minder printwerk
=>  ↓  werkdruk
  • Toetskwaliteit verhoogd
  • Innovatie onderwijs

- Nadelen:
  • Duur
  • Vergt installatie

Zoals u hierboven kan zien heeft de digitale toetsvoorziening zeer veel voordelen en maar enkele nadelen. Het grote nadeel is dat het nog altijd zeer duur blijft voor secundaire en lagere scholen en hierdoor zal het volgens mij nog een lange tijd duren voordat deze voorzieningen worden toegepast in scholen. Indien het onderwijs mee wilt met de toekomst en wilt innoveren is deze voorziening volgens mij zeker aan te raden omdat het de kwaliteit van het onderwijs alleen nog maar zal doen verbeteren.

Indien u wilt te weten komen  hoe u te werk kan gaan om een chromebook te gebruiken voor een examen kan u alvast eens kijken op de volgende link:



Bronnen:

Primaire Bron:

Persberichten Universiteit Utrecht (2015). Geraadpleegd op 19 maart 2015 via http://pers.uu.nl/studenten-digitaal-tentamen-toetsvoorziening/

Secundaire Bronnen: 

Soeteman, K., (2015). Universiteit Utrecht toetst studenten met 300 Chromebooks. Geraadpleegd op 19 maart 2015 via http://tweakers.net/nieuws/101936/universiteit-utrecht-toetst-studenten-met-300-chromebooks.html


RTV Utrecht (2015). Geraadpleegd op 19 maart 2015 via:  http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1294737/goedkope-laptops-voor-toetsen-universiteit-utrecht.html




3 opmerkingen:

  1. Toetsen afnamen via Chromebooks lijkt mij een stap in de goede richting om het toch enigszins betaalbaar te houden voor scholen. Je kan al Chromebooks kopen rond de €300/stuk terwijl scholen nu tablets aankopen die misschien wel duurder zijn in kostprijs (zeker als de school investeert in Apple-producten).

    Ik vraag mij echter wel af of het elektronisch verbeteren van testen voor elk vak zomaar van toepassing kan zijn. Ik kan me inbeelden dat voor vakken zoals bijvoorbeeld godsdienst, de mening van de student meetelt bij het geven van punten en dus niet automatisch kan verbeterd worden door een programma op een Chromebook.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben voorstander van het idee van een digitale toetsomgeving. Papieren toetsen zullen voorbijgestreefd worden. De mogelijkheid om digitaal te toetsen bestaat, dus waarom niet mee evolueren? Hiervoor dient wel de kostprijs nog te verlagen en moet het systeem nog beter op punt worden gesteld (zodat het bijvoorbeeld niet te kraken valt).

    Verder vraag ik me net als Michael af of het voor elk vak van toepassing kan zijn. Zal er dan niet snel in multiple-choice examens vervallen worden? Mijn eigen vakgebied, geschiedenis, vraagt open vragen en kaartoefeningen en dergelijke. RemindoToets meent wel dat verschillende soorten vragen mogelijk zijn: "...verschillende vraagtypen als meerkeuzevragen, meervoudig juist, hotspotvragen, sleep- en sorteervragen, open vragen en casusvragen die voorzien kunnen worden van afbeeldingen, video's en andere mooie elementen." (https://www.paragin.nl/producten/remindotoets, geraadpleegd op 14.04.2015)
    De Hogeschool van Amsterdam geeft meer uitleg over het verbeteren van een remindotoets: "Alle vragen worden door het systeem automatisch nagekeken en van feedback voorzien (indien aanwezig); alleen de open vragen moet je als docent handmatig nakijken. Er wordt nog gewerkt aan een markeersysteem om deze feedback te vergemakkelijken." (https://onderwijslab.techniek.hva.nl/document/digitaal-toetsen-met-remindotoets/, geraadpleegd op 14.04.2015)
    Dus de open vragen moeten nog steeds handmatig nagekeken worden. Er zal zeker tijd (en papier) bespaard kunnen worden. Maar men moet zich er wel voor behoeden om niet steeds in multiple choice te vervallen. Bovendien werkt het systeem het beste als er veel vragen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste Ymke,

    Ik vond het artikel en het onderwerp heel interessant en innovatief.
    Eerst en vooral ben ik akkoord dat zulke acties en uitvindingen positief zijn voor de evolutie van het onderwijs mits het opstellen en verbeteren van toetsen en examen een groot deel zijn van het leerproces en onze taak als leraar.

    Verder vind ik de link die je maakt met de werkdruk van de leraren essentieel mits dit echt een probleem is en hieraan iets gedaan moet worden. Het idee van online toetsen met Chromebook past volgens mij helemaal tot een van de acties die we zouden kunnen ondernemen om de werkdruk te verlagen. Het opstellen van toetsen neemt heel veel tijd in beslag maar wat met deze uitvinding echt zou helpen, is het verbeteren. Inderdaad, het verbeteren kan soms heel lang duren en met een digitalisering zou dit automatisch kunnen gebeuren door een vooropgestelde verbetersleutel.

    Uiteindelijk, is het positief aspect van de milieu vriendelijkheid van deze actie niet uit het oog te houden. Door het digitaliseren zouden we een hoop papier kunnen sparen wat tegenwoordig in mijn opzicht, van belang is.

    Aan de andere kant vind ik sommige aspecten van dit idee niet passend voor iedereen. Als taalleerkracht, zou dit voor mij ideaal zijn bij het verbeteren mits een woord juist of fout kan zijn en hetzelfde voor grammatica. Niettemin, kan ik me inbeelden dat vakken zoals geschiedenis, Godsdienst of wetenschappelijke vakken hiermee niet zo goed gesteld zijn. Formules bij wetenschappelijke vakken kunnen soms op verschillende manieren berekend worden om tot de juiste uitkomst te komen en dit zou het verbeteren moeilijker maken. Hetzelfde bij vakken zoals Geschiedenis of Godsdienst waar soms eigen mening aan bod komt en waar de automatische verbetering niet correct toegepast kan worden.

    Ten slotte, is het grootste probleem de kost van deze actie. Het aanschaffen van computers voor iedereen met een goede internet verbinding en moderne applicaties die het programma mogelijk maken is zonder subsidies volgens mij onmogelijk en enkel bestemd voor scholen die sociaal hoger geplaatst zijn en vaak als elite worden beschouwd wat deze actie in sommige maten discriminerend maakt.

    In het algemeen is het project haalbaar en positief voor de vernieuwing en digitalisering van het onderwijs maar er blijven toch enkele zwaktepunten die toch van groot belang zijn en deze actie komen ondermijnen.

    BeantwoordenVerwijderen