maandag 30 maart 2015

Worden Napoleon of Einstein straks jou leraars voor geschiedenis en wetenschappen?

Is holografie de toekomst in het onderwijs?


Plotseling verscheen daar Tupac!


In 2012 stonden duizenden festivalgangers op de wei van Coachella met volle spanning te wachten op het concert van Dr. Dre en Snoop Dogg. Die spanning werd ontladen door de plots verrezen rapper Tupac Shakur die het publiek toesprak en vervolgens mee performde op het podium van het Amerikaanse festival. 

Op alle media verscheen dat een hologram ervoor zorgde dat Tupac nogmaals tot leven kwam. Maar hoe werkte dat systeem nu precies?

Het digitale beeld of de zogeheten hologram werd gecreëerd door één van Hollywoods special effects productie huizen, Digital Domain. De projectie van het beeld op het podium werd verzorgd door AV Concepts. Meerdere maanden planning en vier maanden werk heeft het geduurd tot het project tot zijn geheel kwam. Het kostenplaatje voor het uitzonderlijke project bedraagt rond de 400.000 dollar. 


Toch kan men niet van een hologram spreken. Het beeld leek sterk op een 3D weergave van de rapper maar was eigenlijk een 2D-beeld. De projectie is een gemoderniseerde vorm van een oude goocheltruc/illusie dat dateert uit de 16de eeuw. Een professor John Pepper gebruikte de techniek waarbij een gebogen stuk glas geplaatst werd op het podium om daarop een geprojecteerd beeld te reflecteren voor een groep mensen. AV Concepts gebruikte in plaats van glas voor deze projectie een soort van gepatenteerde folie, die gekend staat als Musion Eyeliner. Het vlijmscherpe heldere geprojecteerde beeld die zorgde voor een zogezegd 3D beeld ontstond door de geleverde 54000 lumen en de gepatenteerde Liquid Scenic server. Deze levert ongecomprimeerde media voor 3 gestapelde 1920 x 1080 beelden.



Evolutie

De technologie voor holografie is er dus en werd knap gedemonstreerd op het coachella festival. Zou holografie dan de toekomst kunnen zijn voor het onderwijs? Smartboards en Tablets zijn al veelvuldig geïntroduceerd in het onderwijs. Toch staan deze soms nog in hun kinderschoenen en hebben ze een hoog kostenplaatje. Recentelijk neemt ook de ActivTable van het bedrijf Promethean zijn introductie in het Amerikaanse Onderwijs. Zou het mogelijk zijn in de toekomst om al deze toepassingen te combineren met 3D holografie technologie zoals in onderstaand filmpje? 




Een artikel van Ghuloum (2010) bespreekt de 3D holografie technologie (3DHT) in de onderwijsomgeving. 3DHT wordt gestaag belangrijker in marketing en publiciteit en is in volle ontwikkeling. Daarnaast kan ze zeer invloedrijk worden op het niveau van menselijke relaties. Het Pentagon wil hologrammen ontwikkelen van moeders en vaders die ver van huis zijn op missie om zo in interactie te staan met hun kinderen. 3DHT kan een reuze effect hebben op de maatschappij, ze kan namelijk een positieve invloed hebben op het milieu. Hologrammen die mensen projecteren op lange afstanden kunnen voor minder koolstofdioxide zorgen door de vermindering in vluchten of autoritten. Op het gebied van onderwijs kan 3DHT evenzeer een grote invloed hebben. Enkele praktische voorbeelden zijn virtuele lesgevers, oude geschiedkundige figuren die als assistent leraar functioneren, maar ook pop-up vensters waardoor objecten of didactische instructies/afbeeldingen tevoorschijn komen waarmee leerlingen op hun beurt mee kunnen interageren (Ghuloum, 2010).


Uit het onderzoek van Ghuloum (2010) bevestigen 60,8% van de respondenten de belangrijkheid van de technologie als een efficiënte tool voor leerkrachten. 45,5% geloofde vervolgens dat ze effectief zou zijn in de toekomst voor het onderwijs. Toch rapporteerde 47,3% van alle leerkrachten dat de technologie enkel een extra hulpmiddel is bij het lesgeven en deze niet de vorm van educatie zou veranderen.   

Reflectie

Dat technologie blijft evolueren is duidelijk door vele voorbeelden in het dagelijksleven. De 3D hologram die de rapper in het eerste algemene voorbeeld terug tot leven bracht is van hoog technologische aard. In de onderwijs context is deze nog steeds futuristisch van aard zoals in het tweede filmpje. Het zal nog ettelijke jaren duren vooraleer ze zo praktisch toegepast kan worden binnenin klassen. Want de huidige technologie is onpraktisch wegens de speciale gepatenteerde folie die nodig is voor de heldere projectie, dan spreken we nog niet over de speciale server. Dus om huidige en toekomstige technologie te introduceren zijn er te hoge kosten voor de installatie ervan. Eveneens de hoge snelheid internetconnectie ontbreekt hiervoor. Vanuit de artikels kan men lezen dat de technologie gepatenteerd is en dus niet vrij voor gebruik. Hierdoor kan het nog lang duren alvorens het alomtegenwoordig is in de maatschappij. Toch zou het een heel mooi gegeven zijn als de 3DHT in gebruik zou genomen worden in het onderwijs.


Bronnen: 







2 opmerkingen:

  1. Dag Jon,

    Ik heb je artikel met veel interesse gelezen en was al helemaal aan het wegdromen bij het idee van lessen Engels met de mooie verschijning van Kurt Cobain ;). Hoewel dit sowieso momenteel nog eerder 'futuristisch' is en de toepassing ervan in het onderwijs nog even op zich zal laten wachten, heb ik toch al eens nagedacht over de eventuele nadelen van het introduceren van 3D holografie in het onderwijs.

    Ik ben van mening dat ( hoe cool het ook zou zijn om van Einstein's hologram wiskunde te krijgen) dit nooit de leerkracht van vlees en bloed voor de klas zal kunnen vervangen. Net zoals ik ook niet uitkijk naar colleges en lessen die enkel online zouden worden gedoceerd. Ik vind menselijke interactie, dynamiek en contact toch zeer cruciaal binnen het onderwijs en ik hou niet zo van pogingen tot vervanging, hoe realistisch deze ook zijn...

    Verder wordt er ook aangehaald dat er een patent staat op deze technologie en het vrij gebruik binnen instellingen zoals het onderwijs zal hierdoor erg moeilijk zijn. Ook om deze technologie aan te passen naar de behoeften en de vereisten van kwaliteitsvol onderwijs.
    Het kostenplaatje van deze 3D technologie is dan ook weer een afweging dat gemaakt zou moeten worden.

    Hoewel wat ik nu ga zeggen een beetje als ' muggenziften ' zal overkomen, heb ik nog een laatste kleine opmerking. Wanneer men historische figuren als Einstein en Napoleon lessen wil laten overnemen moet men er wel voor zorgen dat men er in slaagt om daadwerkelijk het karakter van deze personen over te brengen. Je hebt niets aan het beeld van Einstein als hij zich niet gedraagt als Einstein mij dunkt. Er zou met andere woorden een grondige persoonlijkheidsanalyse van zulke figuren moeten gebeuren alsook vereist het diepgaande kennis. Niet altijd even makkelijk mij dunkt gezien o.a. Napoleon ondertussen al bijna 200 jaar dood is.
    Dit was trouwens ook één van de grootste commentaren op het hologram van 2Pac op het Coachella Festival, de projectie zag er misschien uit als de vermoorde rapper maar hij gedroeg zich niet zo ( http://www.billboard.com/articles/columns/the-juice/494288/opinion-the-problem-with-the-tupac-hologram ).

    Tot slot voeg ik me bij de 47, 3% van de leerkrachten die deze technologie vooral ziet als een extra en ondersteunend hulpmiddel van de lessen maar deze niet de vorm van educatie in wezen kan veranderen.

    Maar ik hoop zeker dat men er in de toekomst in slaagt om zulke hologrammen ondersteunend in te zetten tijdens de lessen om leerlingen te motiveren en de leerstof aantrekkelijker en interessanter te maken.
    Ik ken er alvast eentje dat dan veel beter zou hebben opgelet.. ;)!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Jon,

    Ook ik had meteen interesse in jouw artikel bij het lezen van je titel. Ik dacht meteen dit is de toekomst daar wil ik iets over lezen. Al zie ik het niet snel gebeuren dat men in de LO les naast Usain Bolt kan lopen om de leerlingen te motiveren. Of een je een basketbaldemo kan geven door Michael Jordan. Al zou het wel een leuke meerwaarde zijn, ik zou meteen met volle goesting naast Meneer Bolt gaan staan.

    Wat mijn mening betreft over deze technologie sluit ik mij volledig aan bij de commentaar van Liesa. Het zal nooit de sociale interactie met de leerkracht kunnen vervangen. Ook zal het nooit het inzicht dat een leerkracht heeft op pedagogisch vlak kunnen vervangen aangezien dit in mijn ogen enkel een vorm is van kennis overdracht.

    Over het kosten plaatje kunnen we natuurlijk niet anders dan het eens zijn met elkaar dat het gewoonweg zeer duur is om dit in scholen te integreren. Maar dit brengt mij tot de commentaar die ik graag had toevoegt aan jouw artikel. Stel dat we de kosten vergeten en men even kijkt naar de praktische kant van het verhaal als het systeem volledig geïntegreerd zou zijn. In het filmpje van de ActivTable wordt een zeer mooie weergaven gegeven van de technologie en de vele toepassingen. Ik zou een hele grote voorstander zijn van het gebruik van deze technologie. Maar ik denk dat men met het toevoegen van een complexe technologie zoals deze men heel wat hervormingen zal moeten gaan maken in het onderwijs en de organisatie op de scholen. In de eerste plaats zal men de leerkrachten volledig wegwijs moeten maken met deze technologie. Wat wil zeggen dat men dit ofwel moet integreren in hun opleiding ofwel men hier extra cursussen zal voor moeten organiseren om deze technologie te mogen gebruiken. Ook zal een deel in hun opleiding hiervan moeten toegewijd worden aan het overbrengen van de gebruiksaanwijzingen van de technologie naar de leerlingen toe. Vervolgens moeten ook de leerlingen er in slagen om deze technologie onder de knie te krijgen. Is dit mogelijk voor alle leeftijden in het onderwijs? Dan kijk ik vooral naar het basisonderwijs en de eerste graad van het secundair. Al hebben kinderen tegenwoordig de nieuwe technologie snel onder de knie. Toch hangt het er van af hoe gebruiksvriendelijk het uiteindelijk zal zijn. In mijn ogen is dit een heel proces, want gaat men de kennis over de technologie testen bij de kinderen? Wat als de kinderen het niet kunnen? Ook zal er extra technisch personeel moeten opgeleid zijn en aanwezig zijn op de scholen om eventuele technische problemen op te lossen. Want indien de lessen zo afhankelijk zijn van deze technologie zoals te zien op het filmpje zullen er nu en dan wel problemen voorkomen die dan zo snel mogelijk opgelost moeten worden of de les kan niet doorgaan.

    Natuurlijk zijn dit allemaal zaken die met een goede aanpak wel kunnen functioneren, maar ik wil gewoon weergeven dat dit een zeer lange weg zal moeten afleggen vooraleer het effectief in het onderwijs systeem zal geïntegreerd zijn. Niet alleen de scholen zullen zich moeten organiseren maar het hele onderwijs systeem. Ook de producent (of patent houder) van de technologie zal een sterke promotiecampagne op moeten zetten om dit zo goed mogelijk te kunnen integreren in de scholen zodat het effectief kan functioneren zonder al te veel problemen.

    Ik hoop er natuurlijk wel op deze technologie in de toekomst geïntegreerd te zien in het onderwijs. Want, ik ben er zeker van overtuigd dat deze technologie een grote meerwaarde kan zijn voor het efficiënt en interactief overbrengen van kennis naar de leerlingen toe en ook de leerkrachten hebben veel meer mogelijkheden om hun lessen interessanter te maken en de te leren vaardigheden en concepten duidelijker over te brengen.

    Ik vond dit een zeer interessant onderwerp om eens over na te denken en te kijken naar de mogelijkheden dat het zou kunnen bieden. Het geeft het onderwijs letterlijk en figuurlijk een nieuwe dimensie. ☺

    Greetz Giele ;)

    BeantwoordenVerwijderen