zaterdag 7 maart 2015

Eindelijk erkenning voor Bednet!

Wat is Bednet?

Bednet biedt synchroon internetonderwijs aan voor langdurig of chronisch zieke kinderen. Bednet richt zich op zowel de didactische als de sociale kant. Hierdoor tracht men de leerachterstand van de kinderen te beperken en het sociale contact met de klasgenoten te onderhouden. Met behulp van een laptop en een webcam in de klas en bij het kind thuis kan het kind actief de lessen volgen.
Om meer duidelijkheid te scheppen over dit initiatief, zal ik eerst de voor- en nadelen opsommen die worden vermeld in het artikel “Bednet vzw: een virtuele leeromgeving voor langdurig en chronisch zieke kinderen”.

De voordelen op sociaal vlak situeren zich vooral bij de betrokkenheid van de zieke leerling. Het kind kan zich makkelijker integreren in de klasgroep en gaat zich beter voelen.
Toch zijn er leerkrachten die de sociale voordelen van Bednet niet als de belangrijkste beschouwen, daar men dit via chatprogramma’s en dergelijke ook kan vervullen.

Op didactisch vlak zijn de voordelen dat het aangenamer is om op deze manier lessen te volgen dan via het thuisonderwijs. Ook wordt de leerstof op een toegankelijke manier aangebracht en hoeven leerkrachten zich niet te verplaatsen naar het huis van de zieke leerling. Een ander positief punt is dat er rechtstreeks contact is met de leerling in kwestie, waardoor de leerkracht kan zien wanneer er een probleem is en er ook rechtstreeks opdrachten kunnen worden meegegeven.
Leerkrachten zijn dus overwegend lovend over dit initiatief. Echter vinden sommigen het lastig om steeds in het oog van de camera te moeten staan en zijn er sommigen die vinden dat het nog steeds noodzakelijk is dat er ook nog thuisbegeleiding wordt aangeboden.

Mogelijke nadelen van Bednet:
  •  Leerlingen zullen zich anders gedragen in de klas
  • Het is geen echt contact
  • Niet elke ouder zal toestemming geven om zijn of haar kind te filmen
  •  Leerkrachten kunnen niet meer vrij rondlopen in de klas
  •  Problemen bij het opstellen van de webcam tijdens praktijklessen
  • Door het regelmatig wisselen van lokaal is het praktisch niet echt haalbaar
  • Sommige leerkrachten of leerlingen zouden een webcam niet appreciëren
  • De zieke leerling is meer een toeschouwer dan een deelnemer

Samenvatting artikel “Land in zicht”:

Hierin wordt vermeld dat vanaf 1 september 2015 elk kind met een langdurige of chronische ziekte recht zal krijgen op synchroon internetonderwijs. Dit werd verankerd in een decreet. Om dit te kunnen waarmaken zal de vzw vier keer meer budget, namelijk 1 miljoen euro, krijgen. Ook heeft de vzw de prijs van het Europees burgerschap 2014 gewonnen.  Naast al dit goede nieuws kondigt men ook het proefproject aan voor de derde kleuterklas. Dit zal van start gaan vanaf 2016.

Reflectie:

Naar mijn mening is Bednet een schitterend initiatief. Langdurig of chronisch zieke leerlingen ondervinden al vele nadelen door hun ziekte. Het zou voor hen dus heel goed zijn om via Bednet toch nog les te kunnen volgen en het contact met hun klasgenoten op die manier te onderhouden. Volgens mij zal dat de zieke leerling mentaal sterker maken, aangezien het niet helemaal wordt geïsoleerd in het ziekenhuis en/of thuis. Wanneer de leerling terug in staat is om naar school te gaan zal de terugkeer dankzij Bednet veel makkelijker verlopen. Het is zeker en vast een positieve zaak dat vanaf dit jaar elk kind recht heeft op synchroon internetonderwijs en dat de Vlaamse overheid meer budget zal uittrekken voor dit initiatief. Eindelijk krijgt deze prachtige vzw belangstelling vanuit de overheid, waardoor de zieke leerlingen nog beter geholpen kunnen worden.
Graag had ik enkele ideeën gegeven om dit initiatief nog beter te maken. Eerst en vooral zouden de scholen en Bednet kunnen samenwerken om een gezamenlijk online leerplatform te maken. Zo kan men een kwalitatief goed leerplatform creëren, dat gericht zal zijn op zowel de zieke als op de niet zieke leerlingen. Men kan voor dit elektronische leerplatform ook een applicatie ontwikkelen. Zo kan deze ook op mobiele telefoons en tablets gebruikt worden.
Wanneer de leerling een les mist, krijgt deze de taken en toetsen door gescand. Dit is volgens mij niet voldoende.  Een andere suggestie is dus om Bednet en het thuisonderwijs meer te laten samenwerken. Zo kan de leerling zowel de lessen op school volgen, als extra persoonlijke begeleiding thuis krijgen. Indien de leerling dan een les zou missen, kan deze les worden ingehaald met de hulp van de thuisbegeleiding. Bij bepaalde ziektes en/of leerstoornissen zal men deze extra persoonlijke begeleiding bovendien zeker goed kunnen gebruiken.
In het artikel “Bednet vzw: een virtuele leeromgeving voor langdurig en chronisch zieke kinderen” wordt er gezegd dat Bednet enkel wordt toegepast voor de hoofdvakken. Momenteel kiest elke school individueel voor welke vakken men Bednet zal toepassen, afhankelijk van het lokaal waar het vak doorgaat. Aangezien ik lichamelijke opvoeding studeer, verdedig ik natuurlijk volop het belang van dit vak. Doordat het gebruik van een webcam zeer moeilijk is in een sportles, zal Bednet bij dit vak zo goed als nooit gebruikt worden. Hier zou ik toch verandering in willen brengen. Natuurlijk zullen zieke leerlingen niet aan sport kunnen doen, maar het is wel een must dat ze ook deze lessen kunnen volgen. Zo zullen zij vele zaken bijleren, zoals de theorie en de regels van elke sport. Op deze manier zullen ze bij het terugkeren naar school ook voor dit vak terug goed kunnen meevolgen. Praktisch kan men dit doen door een webcam in de sporthal te plaatsen. Wanneer de lessen buiten plaats vinden, kan men een camera op een statief plaatsen. Aangezien het in deze laatste situatie lastiger is om dit live uit te zenden, kunnen deze lessen worden opgenomen die vervolgens op het online leerplatform geplaatst worden.
Ik kan dus besluiten dat, ondanks enkele werkpuntjes, Bednet een zeer mooi initiatief is met vele voordelen. Hopelijk worden deze werkpunten met de extra financiële hulp van de overheid op korte termijn aangepast.

Geraadpleegde bronnen:

Bednet, Hoe werkt het?, http://www.bednet.be/hoe-werkt-het-/voor-de-ouders (Geraadpleegd op 05/03/15)

Bednet, Land in zicht, http://www.bednet.be/nieuws/land-zicht (Geraadpleegd op 05/03/15)

Decuypere, M. (2008), Bednet vzw: een virtuele leeromgeving voor langdurig en chronisch zieke kinderen, Impuls, pg. 169-178

Nieuwsblad, Bednet-project wint Prijs van het Europees Burgerschap 2014, http://www.hln.be/hln/nl/1265/Onderwijs/article/detail/2196478/2015/01/27/Bednet-project-wint-Prijs-van-het-Europees-Burgerschap-2014.dhtml (Geraadpleegd op 05/03/15)


Onderwijs en vorming, Bednet krijgt vier keer meer budget, http://www.ond.vlaanderen.be/nieuws/2015/01-27-Bednet.htm (Geraadpleegd op 05/03/15)

9 opmerkingen:

  1. Ik vind het interessant dat je vanuit je eigen vakgebied kijkt wat de toepassingen van bednet kunnen zijn, maar heb er toch een kleine bedenking bij. Je zegt dat leerlingen nog veel kunnen bijleren door de lessen gewoon van op afstand te volgen en dat spreek ik inderdaad niet tegen. Ikzelf zou echter vooral heel gefrustreerd geraken als ik langdurig ziek zou zijn en dus niet mee kan sporten, maar dan gewoon zou 'moeten' kijken naar hoe mijn klasgenoten wel kunnen sporten. Ik denk dat ik eigenlijk te veel zou focussen op wat ik allemaal niet kan doen en uiteindelijk weinig van de nuttige theorie zou mee krijgen. Dat is iets helemaal anders dan bijvoorbeeld een biologieles mee volgen waar de interactie toch wel mogelijk is. Ik kan natuurlijk niet voor zieke leerlingen spreken en heb al helemaal geen ervaring met het geven van LO, maar misschien is dat toch iets dat niet over het hoofd mag worden gezien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    2. Ik begrijp volledig wat je bedoelt. Het klopt wel wat je zegt, maar dit zal natuurlijk afhangen van kind tot kind. Toch zou ik nog steeds aanraden om dit ook in de les lichamelijke opvoeding toe te passen. Als leerkracht lichamelijke opvoeding zou ik de leerling in kwestie er volledig bij betrekken. Dit kan gedaan worden door de uitleg aan de studenten vlakbij de camera te geven, de zieke leerling de helpersfunctie uit te leggen, vragen te stellen aan de leerling, de leerling betrekken bij de beoordeling, ... Dit vraagt natuurlijk enige moeite van de leerkracht en deze zal dus ook zijn/haar manier van lesgeven wat moeten aanpassen, maar ik heb dit er zeker voor over. We moeten proberen er alles aan te doen, zodat de leerling betrokken is bij elke les en het hele klasgebeuren. Zo zal de terugkeer naar school na de ziekte een stuk makkelijker worden. Maar bedankt voor je reactie. Het heeft me wat verder doen nadenken over hoe we een mogelijk probleem kunnen vermijden.

      Verwijderen
  2. Net als Yanni begrijp ik wat je wilt zeggen. Het moet heel frustrerend zijn als je ziek in bed licht en er zeker niet uit mag komen, maar misschien moeten we het positief bekijken? Wat met leerlingen die thuis zitten maar wel wat mogen bewegen. Dit kan een leuke gelegenheid zijn voor het kind dat thuis zit om ook wat te bewegen en het is nog gezond ook. Uiteraard zal de sportleerkracht dan wel wat rekening moeten houden met wat hij of zij als opdracht geeft aan de leerlingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel tof dat jullie grotendeels van dezelfde mening zijn als ik! Ook leuk om te horen dat jullie, (toekomstige) leerkrachten, dit ook een fantastisch initiatief vinden. Ik ben er zeker van dat hoe meer leerkrachten achter dit initiatief staan, hoe beter ze langdurig zieke leerlingen zullen kunnen helpen in de toekomst!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb met veel interesse je blog gelezen en vind het zeer lovenswaardig hoe je oplossingen ziet voor Bednet bij LO.

    Ik vraag me af in hoeverre de klasbeleving en sociale integratie van zieke kinderen nog beter worden door de rest van de klas er actief bij te betrekken. Dit zou positief zijn voor de 'Bednetter' maar ook leerzaam op het vlak van sociale verantwoordelijkheid en creativiteit bij de klasgenoten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bednet in de krant vandaag! Ik kan hier geen foto delen en ik vind het ook online niet terug. Voor wie "Het Laatste Nieuws" heeft, p. 7: "Matthias mag na tweede niertransplantatie eindelijk les volgen in klas". In dit artikel wordt Bednet kort vermeld maar niet uitgelegd. Matthias volgde gedurende zijn ziekte de schoollessen vooral thuis via Bednet.

    Bron: Xavier Coppens en Philippe Ghysens (2015, 27 april). Matthias mag na tweede niertransplantatie eindelijk les volgen in klas. Het Laatste Nieuws, p. 7.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. BLG (2015, 27 april). Sint-Jorisschool in Menen krijgt Bednet Award. Het Nieuwsblad. Geraadpleegd op het World Wide Web op 27 april 2015:
    http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150427_01651137.

    Focus & WTV (2015, 27 april). Matthias bedankt school met Bednet Award. Geraadpleegd op het World Wide Web op 27 april 2015:
    http://www.focus-wtv.be/video/matthias-bedankt-school-met-bednet-award

    BeantwoordenVerwijderen