In het artikel: Eindelijk digitaal met GymWijzer! wordt beschreven hoe beeldmateriaal gebruikt kan worden.
Gymwijzer
gaat via beeldmateriaal, kijkwijzers… kinderen wegwijs maken in bepaalde
bewegingen. Men kan de kinderen zelfstandig laten werken, maar het is meer de
bedoeling om de kinderen te laten samenwerken. Het programma is zo ontwikkeld
dat het de competenties bevat die in de leerlijnen staan en op deze manier kunnen
de competenties behaald worden.
REFLECTIE:
Er wordt
meer en meer gebruik gemaakt van tablets in de lessen Lichamelijk Opvoeding.
Volgens Kok en van der Kamp (2013) is het gebruik van beeldmateriaal onmisbaar aan het
worden in de lessen lichamelijke opvoeding.
Belangrijk hierbij is dat de leerlingen via observatie al een idee
kunnen krijgen van bepaalde bewegingen. Hierbij kunnen ze inzoomen op bepaalde
deelbewegingen. Het is de bedoeling dat ze bewust worden van het
bewegingsverloop. Uit onderzoek (Schutte,M., 2013) is gebleken dat leerlingen
die het programma van Gymwijzer volgende en positief leereffect ervaren. De leerlingen worden ook meer aangetrokken en
ondervinden een extra motivatie wanneer ze mogen werken met beeldmateriaal. (Mariany,P, 2011). De leerlingen zullen ook
langer hun aandacht bij de oefening houden, wat belangrijk is tijdens de lessen
(Mariany,P, 2011). Op deze manier vind ik dat Gymwijzer en ook andere
programma's die gebruik maken van beeldmateriaal geïntegreerd moeten worden in
de lessen lichamelijke opvoeding. Het is echter wel belangrijk dat het
beeldmateriaal niet overheerst, zodanig dat ze het merendeel van de tijd nog
actief bezig kunnen zijn.
Naar mijn
menig is dit een goede manier om leerlingen te stimuleren om samen te werken.
Hierbij kunnen ze elkaar ondersteunen. Ze worden attent gemaakt op de
belangrijkste accenten van bewegingen. Een nadeel is dat de leerlingen met een
tablet moeten kunnen werken, maar op de dag van vandaag stelt dat probleem zich
niet denk ik. Via beeldmateriaal kan men ook correcter gaan meegeven aan
leerlingen wat de aandachtspunten zijn van een beweging en waar ze op
gequoteerd zullen worden.
Referenties:
Brandt, J., (2014).
Eindelijk digitaal met GymWijzer! Lichamelijke Opvoeding, jaargang 102, 31
oktober 2014, p40-42
Van der Kamp, J., &
Kok, M. (2013). Digitale video en (zelf-)modellering in de gymles. Lichamelijke
Opvoeding, 101, p.10-13.
Mariany, P.,
(2011). Het effect van een (digitaal)leermiddel op het coöperatief leren tijdens
een les sport-en bewegingsonderwijs op de basisschool.
Schutte,M.,
(2013). Heeft het gebruik van een tablet PC, als digitaal leermiddel, tijdens
de gymles een positief leereffect op het aanleren van motorische vaardigheden?
Hey Cindy,
BeantwoordenVerwijderenIk ben het helemaal met je eens over het feit dat tablets tot een stimulerende werking kunnen leiden tijdens de les lichamelijke opvoeding.
Het gebruik van tablets wordt al langer toegepast bij het analyseren van verschillende bewegingspatronen.
Maar het feit dat Gymwijzer zowel gebruik maakt van beeldmateriaal, kijkwijzers als competentieaanduidingen maakt het een zeer interessant tool. Als kinderen weten waarop ze beoordeeld worden tijdens een test zullen ze ook doelgerichter en effectiever te werk gaan.
Wel moet er inderdaad op toegezien worden dat de leerlingen niet te passief worden door het gebruik van tablets.
Ax'l ,
VerwijderenHet is inderdaad zeer interessant voor de lessen LO.
Ik denk dat ik het zelf ook eens ga uittesten tijdens mijn lessen.
Hey Cindy,
BeantwoordenVerwijderenIk ben er ook van overtuigd dat beeldmateriaal en video-feedback in de lessen LO zeer stimulerend werkt. Tijdens mijn lessen LO pas ik het regelmatig toe.
- Video-feedback tijdens de lessen freerunning
- Digitale kijkwijzer bij bv. hoogspringen/turnen
-...
Ik merk dat de leerlingen veel bewuster en sneller een bepaalde beweging uitvoeren. Doordat ze gefilmd worden, doen ze ook net wat meer moeite om de oefening tot een goed einde te brengen.
Persoonlijk vind ik wel dat de sport- en spelbeleving niet mag leiden onder al deze moderne toepassingen.