donderdag 12 maart 2015

Apps in de les Lichamelijke Opvoeding: Getest door leerkrachten, goedgekeurd door leerlingen.

Samenvatting

In dit artikel worden 7 Apps (iOS) voorgesteld die volgens de auteurs met succes in de praktijk (les lichamelijke opvoeding) gebruikt kunnen worden. De reden van dit artikel was het feit dat multimedia een steeds grotere rol speelt in het dagdagelijks leven van de leerlingen. De huidige generatie heeft de tijd zonder technologie niet of amper meegemaakt en kunnen nieuwe technologieën snel oppikken. Maar uit verschillende stages in het onderwijs (praktijk en observatie) kan ik toch besluiten dat leerkrachten lichamelijke opvoeding hier heel weinig of niet op inspelen.

De 7 applicaties werden door zowel leerkracht als leerling goedgekeurd:
  1. Virtual Heart: € 4,99 (terug te vinden als Virtual Human body): Drie-dimensionele animatie van de anatomie van het hart. Zowel interieur als exterieur beeld kan weergegeven worden en verschillende onderdelen kunnen bestudeerd worden. Kan weergegeven worden bij zowel hartslag in rust als tijdens inspanning.
  2. VSB Physical Education: gratis: Dit is een app waarbij korte video demonstraties getoond kunnen worden van 4 verschillende sporten (basketbal-volleybal-tennis-track&field). Er wordt historische achtergrond meegegeven waarbij een quiz afgenomen kan worden.
  3. Darthfish Express: € 6,99: Deze app kan gebruikt worden voor de analyse van de prestatie/uitvoering van de leerlingen. De uitvoering van de student kan gefilmd worden en achteraf kan het beeldmateriaal bewerkt worden met verschillende tools.
  4. MyFitnessPal: gratis: Een app die helpt bij het verliezen, winnen of behouden van gewicht, waarbij de calorie-inname berekend kan worden aan de hand van een gratis account.
  5. SloPro: gratis: Met de SloPro app kunnen videobeelden gemaakt worden die achteraf in slow motion herbekeken kunnen worden.
  6. C-Fit: elk € 2,99: Het idee achter deze app was het verhogen van de fysieke activiteit in het klaslokaal (buiten de les LO). Er zijn drie onderverdelingen in deze app: C-fit XTrain, C-fit Yoga en C-fit Dance.
  7. Super Stretch Yoga: gratis: Deze app is meer gericht op jonge kinderen, waarbij dieren gelinkt worden aan verschillende yoga bewegingen of poses. 

Reflectie

Als leerkracht lichamelijke opvoeding in spe ben ik op zoek gegaan naar een artikel waarin men technologie toepast op de les lichamelijke opvoeding. Hoewel technologie in deze tijd ondenkbaar is, was het niet gemakkelijk om een artikel met dergelijke inhoud te vinden. Uiteindelijk ben ik op een artikel gestoten waarin verschillende apps besproken werden die door de schrijver van het artikel wel gepast leken om te gebruiken tijdens de les LO.

Vóór het lezen van het artikel had ik zo mijn twijfels over het integreren van technologie in de lessen LO. Jongeren hebben per dag al meer dan genoeg schermtijd en de les lichamelijke opvoeding heeft ook als één van de doelen om leerlingen eens van achter de schoolbanken te halen, hen te laten bewegen en ontspannen. Waarom zouden we dan nog technologie betrekken bij onze lessen? Na het lezen van het artikel begon ik na te denken hoe dit praktisch zou kunnen toegepast worden  en ontdekte ik toch wel enkele voordelen indien deze technische snufjes geïmplementeerd zouden worden in de les LO. Ik ben nog wel steeds van mening dat de lessen LO niet geleid moeten worden door technologie maar het af en toe toepassen ervan kan eventueel wel motiverender werken voor de leerlingen en leerkracht. Het is een nieuwe invalshoek waaruit  in de  de praktijk zal moeten blijken of het effectief is of niet.
Aan het gebruik van technologie in de les hangt natuurlijk wel een kostenplaatje. Naast het sportmateriaal zal er ook nog geïnvesteerd moeten worden in het aanschaffen van elektronische materialen. Verschillende apps vereisen soms ook internet wat vaak in sportaccommodaties niet aanwezig is. Ook de leerkracht LO zal qua kennis en vaardigheden  over het gebruik van de verschillende apps/programma’s en apparatuur moeten bijgeschoold worden. Alhoewel dat ik denk dat dit laatste argument in de huidige maatschappij niet tot grote problemen zal leiden. Er zal ook rekening gehouden moeten worden met het veilig gebruik van het technologisch materiaal. Bijvoorbeeld in een les basketbal of voetbal kan er al eens een bal door de zaal vliegen. Maar dit is een aspect dat de leerkracht LO deels zelf in handen heeft en kan vermeden worden als er nagedacht wordt over de organisatie van de les. 

De apps VSB Physical Education, Darthfish Express en SloPro uit het artikel genieten mijn voorkeur.  De reden is dat ik ook een voorstander ben voor het gebruik van video-analyse tijdens een les LO. Beelden zeggen meer dan woorden. Deze aanpak kan zowel voordelen bieden voor de sterkere leerlingen als de zwakkere. Volgens het artikel van Kok en van der Kamp (2013) biedt het voordelen op vlak van beter bewegen en vergroot het de eigen effectiviteitsverwachting van de leerlingen. Er zijn natuurlijk ook minder positieve aspecten gelinked aan het gebruik van deze technologie: Zo zal door het bekijken van een opname een reductie van lestijd/bewegingstijd zijn. Maar het maakt  van de klassieke LO-les een leuke belevenis voor  zowel leerlingen als leerkracht..

Nog een manier waarop ik technologie zou gebruiken tijdens de les LO, is het gebruik van kijkwijzers aan de hand van beeldmateriaal. De klassieke kijkwijzers worden gemaakt afbeelding en beschrijvingen van de opdrachten . Naar mijn mening kunnen kijkwijzers veel duidelijker opgesteld worden aan de hand van beeldmateriaal, vooral wat de balsporten betreft.

De resterende  apss beschreven in  het artikel genieten niet echt mijn voorkeur. De app Virtual Heart is eerder theoretisch gericht en niet zo geschikt voor de les LO. Hij zou  eventueel wel in de sportrichtingen in de les anatomie kunnen gebruikt worden.
C-Fit en Super Stretch Yoga zijn naar mijn mening eerder overbodige apps om te gebruiken in de les lichamelijke opvoeding. Je kan deze apps eventueel wel voor thuisgebruik voorstellen aan de leerlingen.
MyFitnessPal lijkt de meest overbodige app.  Ik sta inhoudelijk niet achter dit soort van app, en zeker al niet voor gebruik in het secundair onderwijs. Het is natuurlijk wel zo dat wij als leerkracht LO een gezonde levensstijl moeten promoten naar de leerlingen toe maar dat kan ten gepaste tijde op andere manieren gebeuren.

Als besluit kan ik stellen dat ik wel een voorstander ben voor het integreren van technologie in de lessen LO, al is er zeker geen behoefte aan om het in elke les te gaan toepassen. Tijdens een les LO is het belangrijk om het FUN-gehalte hoog te houden en de hulp van gerichte technologie mag hier af en toe wel een rol in spelen.

Geraadpleegde bronnen

Phillips, A., Rodenbeck, M. & Clegg, B. (2014) Apps for Physical Education: Teacher Tested, Kid Approved!, Strategies: A Journal for Physical and Sport Educators, 27:3, 28-31

Kok, M. & van der Kamp, J., (2013): Digitale video en (zelf-)modellering in de gymles:


De Apps zijn terug te vinden in de iOS App Store en zijn compatibel met iPhone, iPad en iPod touch.

3 opmerkingen:

  1. Als toekomstige leerkracht LO, vind ik het een zeer interessante blog. Ikzelf ben helemaal nog niet op de hoogte van hoe ik technologie juist kan gebruiken in mijn lessen. Ik vind dat dit wel wat meer aan bod zou mogen komen in onze opleiding. In vele scholen wordt er nog geen gebruik gemaakt van technologie tijdens de lessen LO, maar ik ben er zeker van dat hier zeer snel verandering in zal komen. Het is dus toch wel belangrijk om toekomstige leerkrachten hierop voor te bereiden, zodat ze op een kwaliteitsvolle manier hiervan gebruik zullen maken tijdens het lesgeven. Ik ga ook volledig akkoord met het feit dat technologie zeker niet in elke les moet gebruikt worden. Het is en blijft een les LO waar bewegen centraal staat.
    Ik zou technologie vooral gebruiken om video-analyses uit te voeren. Dit omdat het het niveau van de leerlingen zal verhogen. Ook zal dit het evalueren makkelijker maken voor de leerkracht.
    Toch heb ik, net zoals jij, enkele bedenkingen. Zoals je al zei, zal deze technologie de scholen op kosten jagen. Ik kan me dus voorstellen dat niet elke school hiervoor open zal staan. Ook weet ik niet hoe ik bijvoorbeeld tablets het best kan gebruiken in mijn lessen, zonder dat deze beschadigd zullen worden. Als leerkracht LO is het al zeer moeilijk om de bewegingstijd van de leerlingen zo hoog mogelijk te krijgen. Ik vrees dat het gebruik van technologie tijdens de les de bewegingstijd enkel nog meer zal verminderen.

    Ik kan dus stellen dat technologie tijdens de les LO soms wel zeer handig kan zijn. Toch denk ik dat leerkrachten hier goed op moeten voorbereid worden en goed zullen moeten nadenken hoe ze dit het best kunnen aanpakken tijdens hun lessen. Enkel zo zal het gebruik van technologie een meerwaarde zijn voor een LO les!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Tina,
    Dag Yanni,

    Ik lees dat jullie beiden vrezen dat het gebruik van 'videofeedback' een negatieve invloed zal hebben op de effectieve les/beweegtijd van de leerlingen. In deze context één tip en één bedenking:

    Tip:
    * via 'live delay' kan je leerlingen de mogelijkheid bieden om telkens na hun laatste poging deze op een scherm te herbekijken (met of zonder jou feedback). Dit heeft volgens mij mogelijks twee belangrijke voordelen: (i) de leerlingen krijgen visuele feedback en (ii) opstelling kan gezien worden als een deel van het parcours, nl. uitvoering, poging bekijken en opnieuw aansluiten bij de groep (dus geen tijdverlies maar tijdswinst want de leerling wordt ook na zijn beweging nog actief bij de les betrokken blijft!!)

    Bedenking:
    * Er is tijdsverlies wanneer samen met de leerlingen naar de uitvoering gekeken wordt MAAR hoeveel tijd verliest een leraar wanneer leerlingen keer op keer een beweging herhalen zonder merkelijke verbetering als gevolg van te weinig of onbegrijpbare (mondelinge) feedback?!?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag allemaal,

    Tijdens mijn stage in het secundair onderwijs heeft mijn mentor ook gebruik gemaakt van videofeedback. Dit werd zeer geapprecieerd door de leerlingen omdat ze, zoals Kristof aangeeft, sneller hun fouten corrigeren wanneer ze visueel zien wat ze juist fout doen.
    Maar ik zou het ook niet in elke les gebruiken omdat je tijdens het filmen alleen maar gefocust bent op één leerling in plaats van de gehele klas. Ik zou dit dus eerder gebruiken als hulpmiddel wanneer de leerling niet beseft wat hij fout doet en ervan overtuigd is dat zijn beweging perfect is.

    BeantwoordenVerwijderen