maandag 16 maart 2015

App om studieruimtes te reserveren.

Samenvatting

Op de Nijmeegse Radboud Universiteit in Nederland wordt een app gebruikt die de mogelijkheid geeft aan studenten om studieruimtes te reserveren.
Volgens Marloes Hermsen, ICT-consultant bij Radboud Universiteit, kunnen zo’n tools de beschikbaarheid van werkruimtes inzichtelijker maken. De studenten zijn zeer blij met deze nieuwe app omdat het al vaker gebeurde dat ze niet op de universiteit konden blijven na de les omdat er geen beschikbare werkruimtes meer waren.


Reflectie

Het is wel eens gebeurd dat ik te laat opsta tijdens de examenperiode en toch beslis om naar de bib van de VUB te gaan om te studeren, omdat ik thuis niet de nodige concentratie vind. Dan kom ik daar toe en geen enkele ruimte is nog beschikbaar, elke stoel en bank is bezet. Meestal beslis ik dan om terug naar huis te gaan en zo ben ik drie uur van mijn dag kwijt. Ik moet toegeven dat je met een app als deze super veel tijd kan winnen. De Universiteit geeft bovendien ook de kans aan studenten om beter te leren organiseren en plannen.
Misschien dat het ook interessant zou kunnen zijn om zo'n planningssoftware te testen in het secundair onderwijs. Zo kan je bijvoorbeeld de kans geven aan leerlingen om tijdens de middagpauze een werkruimte te reserveren (of zelfs de sportzaal) en ze zo activiteiten of workshops laten organiseren. De meeste leerlingen maken gebruik van hun smartphone op school. Het zou dus interessant zijn om apps te ontwikkelen die het schoolleven van onze leerlingen zou vergemakkelijken.  Ik denk bijvoorbeeld aan een app waarmee leerlingen makkelijk hun uurrooster kunnen checken. Als een leerling zijn agenda bij een medestudent of op school vergeet, kan hij/zij thuis, via de app snel het uurrooster checken.
Ik denk echt dat planningssoftware een meerwaarde kan bieden aan het onderwijs. Jongeren hebben het vaak moeilijk om te plannen en te organiseren, zo'n apps bieden hen de mogelijkheid zelfstandiger te worden.

Referentie

Computable 2 maart 2015:

http://www.computable.nl/artikel/nieuws/onderwijs/5236483/1277214/radboud-test-werkplekplanner-planon.html

Naam

Leslie Gaza

6 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Leslie,

    Dit vind ik een top artikel gezien het de situatie van nu weergeeft en elke student het wel eens aan de hand gehad heeft.

    Zelf heb ik ook vaak ondervonden dat de bibliotheek, meer specifiek in Leuven de rechtenbibliotheek, altijd overvol zit. Dit is vaak enorm frustrerend omdat er vaak studenten zitten, die geen gebruik maken van de catalogus, maar willen studeren. Daarenboven zijn er vaak studenten die 's morgens naar de bibliotheek komen en plaats reserveren voor meerdere personen, die je dan pas ziet toekomen na de middag. Daarom zou ik enerzijds opteren voor zo'n app, maar dit maakt het de studenten dan weer heel gemakkelijk om nog in hun bed te liggen en een plaatsje te reserveren waardoor veel ruimte vrijkomt voor misbruik. Wat dan zou je het kunnen vergelijken met een reservering bij een top restaurant waarbij je weken op voorhand zou moeten reserveren.

    Dit wil natuurlijk niet zeggen dat ik volledig een tegenstander ben van de app, maar het zou wel geoptimaliseerd moeten worden met tijdslimieten etc.

    Op het vlak van het raadplegen van uw schoolagenda met de lokalen en de uren is een zekere must in het leven van een student. Hier zien we dan weer dat informatica het leven vergemakkelijkt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik snap volledig wat je bedoelt. Misschien dat er een systeem moet worden gevonden om zo'n "misbruik" te voorkomen.
      Bvb: Iemand in de bibliotheek die gaat checken of een student wel degelijk op het aangegeven uur aankomt en niet zoveel uur later.

      Verwijderen
  3. De vraag die ik mij stel bij deze applicatie of jouw blog bericht is de toepasbaarheid voor secundaire of lagere scholen. Leerlingen van een secundaire school hebben volgens mij nog geen nood aan het reserveren van lokalen. Tijdens de middagpauze zijn de lokalen normaal gezien niet bezet en indien leerlingen graag een lokaal willen reserveren moet dit geregeld worden door een leerkracht. Ik denk dat leerlingen in het secundair onderwijs nog niet de verantwoordelijkheid mogen krijgen om alleen in een sporthal of lokaal aanwezig te zijn zonder toezicht van een leerkracht. Leerlingen in de secundaire school hebben ook doorgaans het hele jaar of semester een zelfde lessenrooster en een applicatie waarmee de leerlingen hun uurrooster kunnen nakijken lijkt mij overbodig.

    Voor universiteitsstudenten lijkt het mij wel een zeer handige tool om lokalen te reserveren. Zelf ben ik Nijmegen geweest en de studenten waren hier heel tevreden over en maakten er dagelijks gebruik van.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja inderdaad deze tool is vooral handig voor studenten van het hoger onderwijs.

      Maar zoals ik zei kan het leuk zijn om zo'n app te gebruiken, om de lln de kans te geven zelf iets te organiseren in de middag.
      De leerkracht moet natuurlijk wel toezicht houden, maar we zouden de kans kunnen geven aan de leerlingen om zelf te leren plannen.

      Voorbeeld: Het zou ook kunnen dan leerkrachten de kans geven aan de studenten van de derde graad om tijdens de middagpauze te badmintonnen. Maar dan moeten ze zelf een datum kiezen op "Doodle" bvb... Dat geeft hen het gevoel dat ze zelf mogen kiezen ... en dat vind ik positief aan zo'n tool!

      Verwijderen
  4. Beste Leslie,

    Uw artikel is kort maar krachtig... Zoals vele studenten, ben ik tijdens de examens zenuwachtig. Het kwam wel eens voor dat ik naar de VUB kwam, en er is geen plaats in de werkruimte (bv computerlokaal). Op zulke dagen was ik geen drie uren kwijt, maar een ganse dag omwille van de ellende. Wat dat betreft is het zeker handig om een app ter beschikking te stellen van de studenten. Voor de studenten van het lager- en secundair onderwijs lijkt mij het wel net te snel. Ze moeten wel leren omgaan met ICT en app's maar alles op zijn tijd.... Inderdaad, er moet ook toezicht worden gehouden op de naleving van afspreken (bv melden bij aankomst of aanmelden met de gegevens van de studentenkaart). Volgens mij kan het ook niet in eender welke werkruimte worden toegepast, enkel veel de meest bezochte bv. computerlokalen, vooral bibliotheken en studieruimten.

    BeantwoordenVerwijderen