dinsdag 31 maart 2015

200 leerlingen krijgen tablet voor in de klas

200 leerlingen krijgen tablet voor in de klas

Artikel

Gazet van Antwerpen/Mechelen - 27 Feb. 2015 Pagina 18

Eerste project van die schaal in ons land wordt positief onthaald Heist-op-den-Berg Tweehonderd leerlingen uit het eerste middelbaar van het Heilig-Hartcollege hebben donderdag een splinternieuwe tablet gekregen om in de klas mee te werken. Microsoft zet mee de schouders onder het project. b Alle eerstejaars hebben eenWindows- tablet cadeau gekregen. ...

Eerste project van die schaal in ons land wordt positief onthaald

Heist-op-den-Berg

Tweehonderd leerlingen uit het eerste middelbaar van het Heilig-Hartcollege hebben donderdag een splinternieuwe tablet gekregen om in de klas mee te werken. Microsoft zet mee de schouders onder het project.

Alle eerstejaars hebben eenWindows- tablet cadeau gekregen. Ze mogen het toestel ook mee naar huis nemen en krijgen het in bruikleen tot deze zomer. Maar in de eerste plaats is het bedoeld om in de klas mee te werken. "We gooien de klassieke schoolboeken nog niet overboord. We zien dit als een aanvulling. Ze kunnen er mee aan de slag op het digitale schoolplatform Smartschool. En het is de bedoeling om de toestellen te gebruiken om dingen op te zoeken en er digitale toetsen op te maken. De leerkrachten hebben een groot schermvooraan in de klas", legt directeur Luc Lauwaet uit.

Veilig op internet

Nu werden de toestellen volledig bekostigd door Acer en Microsoft.
"Als alles goed gaat zullen al onze eerstejaars volgend jaar een heel schooljaar aan dit proefproject mogen meedoen. Daarna beslissen we of we het project gaan uitbreiden. Mogelijk gaan ouders dan zo'n tablet moeten aankopen.

De kostprijs van de huidige testtoestellen is 149 euro, dus dat valt zeker mee. Zeker als je weet dat ze meerdere jaren gebruikt kunnen worden. De leerlingen moeten dan bijvoorbeeld ook geen klassieke rekenmachine meer aankopen, want dat zit allemaal in de tablet."

Ook de ouders hebben al informatie gekregen over de tablets. "Thema's als je veilig op internet begeven en verantwoord met de toestellen omgaan, zijn zeker aan de orde. Daar hebben we de ouders mee op weg geholpen. Hun reacties waren zo goed als allemaal positief.
Iedereen beseft dat dit soort toestellen de toekomst zijn."

Er zijn al enkele scholen die op kleine schaal tests doen met tablets in de klas. Maar het Heistse project is uniek. "Er is geen andere school in ons land waar er op zo'n grote schaal tablets zijn ingevoerd. We kunnen het dankzij de steun uit de bedrijfswereld", zegt Lauwaet.
Ondertussen is ook duidelijk dat de bouw van de nieuwe school zal starten op 1 augustus. In een eerste fase zal het gebouw voor de bovenbouw en de sporthal gerealiseerd worden. Daarna volgen gebouwen voor de middenschool en de basisschool.
Na ongeveer twee jaar moet de nieuwe campus van drie hectare volledig afgewerkt zijn.

Digitale integreren

"We hebben met architecten en studiebureaus samengezeten om te onderzoeken hoe we in de toekomst zullen werken en les geven.
Daaruit bleek dat we vijfduizend draadloze toestellen op ons domein zullen moeten kunnen beheren.
We zullen altijd op zoek blijven gaan naar de meest ideale manier om het digitale in de lessen te integreren, zonder dat we er een doel van maken. Het nieuwe gebouw zal ons daar bij helpen."

De leerlingen zelf reageerden alvast enthousiast op de komst van de digitale hulpmiddelen. "Ik vind het toffer om een tablet in de les te kunnen gebruiken dan dat ik in een boek moet kijken", zegt de twaalfjarige Milan Ceulemans.
"Thuis had ik ook al een eigen tablet, maar die kon ik nog niet op school gebruiken. Het is goed dat we met moderne middelen leren werken."

BERT PROVOOST

Copyright © 2015 Concentra. Alle rechten voorbehouden

Reflectie

Voordelen:

·         Zoals aangegeven op het einde van het artikel vinden kinderen het leuker om te werken met een tablet in de les dan schoolboeken te gebruiken. De tablets kunnen dus een middel zijn om ervoor te zorgen dat jongeren weer graag naar school komen. Want uit een Europese studie bij 200.000 Europese studenten blijkt dat slechts 36% van de 11 jarige leerlingen in Vlaanderen graag naar school gaan. Dit daalt zelf tot 15% (meisjes) en 12% (jongens) bij leerlingen van 15 jaar. (1)
·         Doordat de tablets worden gebruikt om bepaalde zaken op te zoeken in de les leren leerlingen al van jongs af aan hoe ze moeten werken met zoekmachines. Tevens leren ze ook kernwoorden te bepalen waardoor zij op latere leeftijd sneller relevante resultaten zullen vinden als ze voor een vak een taak moeten maken.
·         Wanneer de oude schoolboeken volledig overboord worden gegooid zullen de rugzakken van de leerlingen ook minder gaan wegen. Dit lijkt misschien een banale rede maar heel veel jongeren, vooral leerlingen uit de eerste graad, kampen met lage rugpijn door een te zware rugzak of boekentas. Een te zware rugzak (> 10% van het lichaamsgewicht) zal tevens de houding van het hoofd (4) en de romp (2,3) doen afwijken. Ook het stappatroon (2), de ademhaling (3) en de hartslag (2) veranderen hierdoor.
·         Het gebruik van een tablet in de les is tevens beter voor het milieu in plaats van een desktop of laptop. Zo verbruikt een tablet jaarlijks minder energie dan een desktop of laptop. (5)
·         Een voordeel waar ik zelf niet aan gedacht heb maar te weten ben gekomen via opmerkingen van ouders op een poll van Klasse is het voordeel voor slechtziende. Op de tablet kan men het lettertype vergroten wat niet het geval is bij schoolboeken.

Nadelen:

·         De prijs per tablet is voor sommige misschien niet veel maar voor andere is dit een extraatje die ze niet kunnen betalen, zeker niet als de kost van de schoolboeken hier nog is bijkomt. 20,8% van de Belgische bevolking loopt het risico om te leven in armoede of sociale uitsluiting. Dit wil zeggen dat de ouders van één op de vijf leerlingen zich geen tablet kan veroorloven. (6)
·         Men wil de leerlingen toetsen laten maken op de tablet, maar hoe kan je er zeker van zijn dat de leerlingen niet spieken? Ze kunnen de leerstof op hun tablet hebben gezet in een word document of ze kunnen google gebruiken om bepaalde zaken op te zoeken. Om ervoor te zorgen dat ze geen zoekmachines gebruiken kan je natuurlijk de wifi afzetten maar hoe kunnen de leerlingen dan de toetsen uploaden of doorsturen naar de leerkracht?
·         De tablet kan natuurlijk ook altijd gebruikt worden om oefeningen te maken op het internet of met een bepaalde app. Maar hoe kan je er zeker van zijn dat de leerlingen effectief de oefeningen aan het maken zijn en geen spelletje aan het spelen zijn? Je kan natuurlijk rondwandelen in de klas en kijken wie er effectief werkt maar sommige leerlingen zijn heer en meester in het verdoezelen van wat ze effectief doen. Het gebruik van de tablet tijdens de les kan ervoor zorgen dat de leerlingen niet meer zelf gaan nadenken maar gewoon de oplossingen van de vragen klakkeloos overschrijven van het bord.
·         Natuurlijk is er ook nog de extra kostprijs voor de school. Zij zullen veranderingen moeten aanbrengen in de klaslokalen om er bijvoorbeeld voor te zorgen dat leerlingen ten alle tijden hun tablets kunnen opladen. Het extra energieverbruik wat hiermee gepaard zal gaan wanneer de hele school dit doet is zeker niet min.
·         Een reactie van een ouder van drie kinderen op de poll van Klasse: “Een extra reden om schoolkinderen aan te vallen en te beroven? Ik zie dat, zeker in grote steden, waar veel kinderen met het openbaar vervoer reizen, nog wel gebeuren.” (7) Hier was ik zelf niet opgekomen maar deze mama heeft wel een punt. Als je, als 13 jarige, een halfuur in de bus zit en je hebt niets te doen is het altijd verleidelijk om de tablet boven te halen en er games op te spelen. Je kan hem 100 keer bovenhalen zonder dat er iets gebeurt maar de 101ste keer kan er iemand mee weg zijn, of kan je hem laten liggen hebben op de bus.  

Oplossingen:

Natuurlijk bestaat er voor sommige nadelen wel een oplossing, hieronder zet ik ze even op een rijtje.
·         Prijs per tablet:
Voor de ouders die zich geen tablet kunnen veroorloven kan de school in kwestie financieel tussenkomen door de tablets zelf aan te kopen. Aangezien de tablets voor meerdere jaren is, kunnen de ouders een afbetalingsplan opstellen samen met de school. Vanuit gaand dat de tablet ongeveer 3 jaar mee gaat en dat de ouders elke maand van het schooljaar iets terugbetalen komt dit bedrag op 5 euro/maand gedurende 3 jaar.
·         Digitale toetsen:
Het probleem van de zoekmachine kan worden opgelost met de app Qustodio. Dit is een gratis applicatie die ouders, of leerkrachten, kunnen gebruiken om na te gaan welke sites de leerling bezocht heeft op elk moment van de dag. (7)

Onbeslist:

Is het gebruik van een tablet nu beter of slechter voor het milieu? De ene zegt dat het beter is voor het milieu, de ander zegt juist dat het slechter is. Op de website van ‘milieu centraal’ hebben ze besloten dat de milieuvergelijking van digitaal en papier onbeslist is. (9)

Om schoolboeken te maken hebben we hout nodig maar deze hernieuwbare grondstof is weinig belastend voor het klimaat. Wat wel belasten is de productie ervan, dit vergt zowel land, water als chemicaliën. Tevens kost het transport ervan veel energie. (9)

Tablets zijn dan weer milieubelastend vanwege de chemicaliën en materialen die nodig zijn voor de productie. Ook gebruikt het dataverkeer veel energie, wereldwijd verbruiken dataservers enorm veel energie. (9)

Het beste voor het milieu is er dus voor zorgen dat je tablet en je schoolboeken zo lang mogelijk meegaan!

Conclusie

Zoals duidelijk is geworden zijn er aan het gebruik van een tablet in de les zowel voor- als nadelen. Zelf denk ik niet dat we alle leerlingen kunnen verplichten om een tablet aan te schaffen. Ook zou ik de tablet niet gebruiken om digitale toetsen op te maken omdat ik persoonlijk vindt dat leerlingen veel te gemakkelijk kunnen spieken. Als er hiervoor natuurlijk een oplossing kan gevonden worden is dat natuurlijk iets anders.
Maar ik denk wel dat het nuttig kan zijn om een tablet te gebruiken in de les, maar waarom moet deze extra worden aangekocht? Uit een onderzoek in Nederland blijkt dat bijna 1 op de 2 jongeren beschikt over een tablet. (10) Dus leerlingen kunnen hun eigen tablet meenemen naar de les en dan kunnen ze bijvoorbeeld per twee aan een taak werken. Leerlingen die het thuis minder breed hebben kunnen op deze manier toch leren werken met een tablet zonder dat ze er één moeten aankopen en het zorgt er ook voor dat kinderen leren samenwerken.

Geraadpleegde bronnen

1.      Zijn jongeren schoolmoe? (2012). Geraadpleegd op 31 maart 2015 via http://www.mijnleuven.be/jongeren/artikel/zijn-jongeren-schoolmoe

2.      Hong Y, Brueggemann GP. 2000 Changes in gait pattern in 10-year old boys with increasing loads when walking on a treadmill. Gait Posture 11: 254-259.

3.      Li JX, Hong Y, Robinson PD. 2003 The effect of load carriage on movement kinematics and respiratory parameters in children during walking. Eur J Appl Physiol. 90: 35-43.

4.     Chansiriknukor W, Wilson D, Grimmer K, Dansie B. 2001 Effects of backpacks on students: measurement of cervical and shoulder posture. Aust J Physiother 47: 110-116.

5.      Tablet veel beter voor het milieu dan laptop en desktop (2013). Geraadpleegd op 31 maart 2015 via http://www.tabletguide.nl/33683/tablet-veel-beter-voor-het-milieu-dan-laptop-en-desktop/

6.      Steunpunt tot bestrijding van armoede, bestaansonzekerheid en sociale uitsluiting (2014). Geraadpleegd op 31 maart 2015 via http://www.armoedebestrijding.be/cijfers_aantal_armen.htm#4. Europese armoede-indicator  

7.      Best parental control apps (2014). Geraadpleegd op 31 maart 2015 via http://www.tomsguide.com/us/pictures-story/596-8-best-parental-control-apps.html

8.      Iedereen een tablet in de klas (2013). Geraadpleegd op 31 maart 2015 via http://www.klasse.be/ouders/30493/iedereen-een-tablet-in-de-klas/

9.      Papier. Geraadpleegd op 31 maart 2015 via http://www.milieucentraal.nl/winkelen/spullen-en-diensten/papier/


10.  Meer jongeren én 65 plussers hebben tablet (2013). Geraadpleegd op 31 maart 2015 via http://computertotaal.nl/smartphone/meer-jongeren-en-65-plussers-hebben-tablet-50644

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen