200 leerlingen
krijgen tablet voor in de klas
Artikel
Gazet van Antwerpen/Mechelen - 27 Feb. 2015 Pagina 18
Eerste project van die schaal in ons land wordt positief
onthaald Heist-op-den-Berg Tweehonderd leerlingen uit het eerste middelbaar van
het Heilig-Hartcollege hebben donderdag een splinternieuwe tablet gekregen om
in de klas mee te werken. Microsoft zet mee de schouders onder het project. b
Alle eerstejaars hebben eenWindows- tablet cadeau gekregen. ...
Eerste project van die schaal in ons land wordt positief
onthaald
Heist-op-den-Berg
Tweehonderd leerlingen uit het eerste middelbaar van het
Heilig-Hartcollege hebben donderdag een splinternieuwe tablet gekregen om in de
klas mee te werken. Microsoft zet mee de schouders onder het project.
Alle eerstejaars hebben eenWindows- tablet cadeau
gekregen. Ze mogen het toestel ook mee naar huis nemen en krijgen het in
bruikleen tot deze zomer. Maar in de eerste plaats is het bedoeld om in de klas
mee te werken. "We gooien de klassieke schoolboeken nog niet overboord. We
zien dit als een aanvulling. Ze kunnen er mee aan de slag op het digitale
schoolplatform Smartschool. En het is de bedoeling om de toestellen te
gebruiken om dingen op te zoeken en er digitale toetsen op te maken. De
leerkrachten hebben een groot schermvooraan in de klas", legt directeur
Luc Lauwaet uit.
Veilig op internet
Nu werden de toestellen volledig bekostigd door Acer en
Microsoft.
"Als alles goed gaat zullen al onze eerstejaars
volgend jaar een heel schooljaar aan dit proefproject mogen meedoen. Daarna
beslissen we of we het project gaan uitbreiden. Mogelijk gaan ouders dan zo'n
tablet moeten aankopen.
De kostprijs van de huidige testtoestellen is 149 euro,
dus dat valt zeker mee. Zeker als je weet dat ze meerdere jaren gebruikt kunnen
worden. De leerlingen moeten dan bijvoorbeeld ook geen klassieke rekenmachine
meer aankopen, want dat zit allemaal in de tablet."
Ook de ouders hebben al informatie gekregen over de
tablets. "Thema's als je veilig op internet begeven en verantwoord met de
toestellen omgaan, zijn zeker aan de orde. Daar hebben we de ouders mee op weg
geholpen. Hun reacties waren zo goed als allemaal positief.
Iedereen beseft dat dit soort toestellen de toekomst
zijn."
Er zijn al enkele scholen die op kleine schaal tests doen
met tablets in de klas. Maar het Heistse project is uniek. "Er is geen
andere school in ons land waar er op zo'n grote schaal tablets zijn ingevoerd.
We kunnen het dankzij de steun uit de bedrijfswereld", zegt Lauwaet.
Ondertussen is ook duidelijk dat de bouw van de nieuwe
school zal starten op 1 augustus. In een eerste fase zal het gebouw voor de
bovenbouw en de sporthal gerealiseerd worden. Daarna volgen gebouwen voor de
middenschool en de basisschool.
Na ongeveer twee jaar moet de nieuwe campus van drie
hectare volledig afgewerkt zijn.
Digitale integreren
"We hebben met architecten en studiebureaus samengezeten
om te onderzoeken hoe we in de toekomst zullen werken en les geven.
Daaruit bleek dat we vijfduizend draadloze toestellen op
ons domein zullen moeten kunnen beheren.
We zullen altijd op zoek blijven gaan naar de meest
ideale manier om het digitale in de lessen te integreren, zonder dat we er een
doel van maken. Het nieuwe gebouw zal ons daar bij helpen."
De leerlingen zelf reageerden alvast enthousiast op de
komst van de digitale hulpmiddelen. "Ik vind het toffer om een tablet in
de les te kunnen gebruiken dan dat ik in een boek moet kijken", zegt de
twaalfjarige Milan Ceulemans.
"Thuis had ik ook al een eigen tablet, maar die kon
ik nog niet op school gebruiken. Het is goed dat we met moderne middelen leren
werken."
BERT PROVOOST
Copyright © 2015 Concentra. Alle rechten voorbehouden
Reflectie
Voordelen:
·
Zoals aangegeven op het einde van het artikel
vinden kinderen het leuker om te werken met een tablet in de les dan
schoolboeken te gebruiken. De tablets kunnen dus een middel zijn om ervoor te
zorgen dat jongeren weer graag naar school komen. Want uit een Europese studie
bij 200.000 Europese studenten blijkt dat slechts 36% van de 11 jarige
leerlingen in Vlaanderen graag naar school gaan. Dit daalt zelf tot 15%
(meisjes) en 12% (jongens) bij leerlingen van 15 jaar. (1)
·
Doordat de tablets worden gebruikt om bepaalde
zaken op te zoeken in de les leren leerlingen al van jongs af aan hoe ze moeten
werken met zoekmachines. Tevens leren ze ook kernwoorden te bepalen waardoor
zij op latere leeftijd sneller relevante resultaten zullen vinden als ze voor
een vak een taak moeten maken.
·
Wanneer de oude schoolboeken volledig overboord
worden gegooid zullen de rugzakken van de leerlingen ook minder gaan wegen. Dit
lijkt misschien een banale rede maar heel veel jongeren, vooral leerlingen uit
de eerste graad, kampen met lage rugpijn door een te zware rugzak of boekentas.
Een te zware rugzak (> 10% van het lichaamsgewicht) zal tevens de houding
van het hoofd (4) en de romp (2,3) doen afwijken. Ook het stappatroon
(2), de ademhaling (3) en de hartslag (2) veranderen hierdoor.
·
Het gebruik van een tablet in de les is tevens
beter voor het milieu in plaats van een desktop of laptop. Zo verbruikt een
tablet jaarlijks minder energie dan een desktop of laptop. (5)
·
Een voordeel waar ik zelf niet aan gedacht heb
maar te weten ben gekomen via opmerkingen van ouders op een poll van Klasse is
het voordeel voor slechtziende. Op de tablet kan men het lettertype vergroten
wat niet het geval is bij schoolboeken.
Nadelen:
·
De prijs per tablet is voor sommige misschien
niet veel maar voor andere is dit een extraatje die ze niet kunnen betalen,
zeker niet als de kost van de schoolboeken hier nog is bijkomt. 20,8% van de
Belgische bevolking loopt het risico om te leven in armoede of sociale
uitsluiting. Dit wil zeggen dat de ouders van één op de vijf leerlingen zich
geen tablet kan veroorloven. (6)
·
Men wil de leerlingen toetsen laten maken op de
tablet, maar hoe kan je er zeker van zijn dat de leerlingen niet spieken? Ze
kunnen de leerstof op hun tablet hebben gezet in een word document of ze kunnen
google gebruiken om bepaalde zaken op te zoeken. Om ervoor te zorgen dat ze
geen zoekmachines gebruiken kan je natuurlijk de wifi afzetten maar hoe kunnen
de leerlingen dan de toetsen uploaden of doorsturen naar de leerkracht?
·
De tablet kan natuurlijk ook altijd gebruikt
worden om oefeningen te maken op het internet of met een bepaalde app. Maar hoe
kan je er zeker van zijn dat de leerlingen effectief de oefeningen aan het
maken zijn en geen spelletje aan het spelen zijn? Je kan natuurlijk
rondwandelen in de klas en kijken wie er effectief werkt maar sommige
leerlingen zijn heer en meester in het verdoezelen van wat ze effectief doen. Het
gebruik van de tablet tijdens de les kan ervoor zorgen dat de leerlingen niet
meer zelf gaan nadenken maar gewoon de oplossingen van de vragen klakkeloos
overschrijven van het bord.
·
Natuurlijk is er ook nog de extra kostprijs voor
de school. Zij zullen veranderingen moeten aanbrengen in de klaslokalen om er
bijvoorbeeld voor te zorgen dat leerlingen ten alle tijden hun tablets kunnen
opladen. Het extra energieverbruik wat hiermee gepaard zal gaan wanneer de hele
school dit doet is zeker niet min.
·
Een reactie van een ouder van drie kinderen op
de poll van Klasse: “Een extra reden om
schoolkinderen aan te vallen en te beroven? Ik zie dat, zeker in grote steden,
waar veel kinderen met het openbaar vervoer reizen, nog wel gebeuren.” (7)
Hier was ik zelf niet opgekomen maar deze mama heeft wel een punt. Als je, als
13 jarige, een halfuur in de bus zit en je hebt niets te doen is het altijd
verleidelijk om de tablet boven te halen en er games op te spelen. Je kan hem
100 keer bovenhalen zonder dat er iets gebeurt maar de 101ste keer
kan er iemand mee weg zijn, of kan je hem laten liggen hebben op de bus.
Oplossingen:
Natuurlijk bestaat er voor sommige nadelen wel een
oplossing, hieronder zet ik ze even op een rijtje.
·
Prijs per tablet:
Voor de ouders die zich geen
tablet kunnen veroorloven kan de school in kwestie financieel tussenkomen door
de tablets zelf aan te kopen. Aangezien de tablets voor meerdere jaren is,
kunnen de ouders een afbetalingsplan opstellen samen met de school. Vanuit
gaand dat de tablet ongeveer 3 jaar mee gaat en dat de ouders elke maand van
het schooljaar iets terugbetalen komt dit bedrag op 5 euro/maand gedurende 3
jaar.
·
Digitale toetsen:
Het probleem van de
zoekmachine kan worden opgelost met de app Qustodio. Dit is een gratis
applicatie die ouders, of leerkrachten, kunnen gebruiken om na te gaan welke
sites de leerling bezocht heeft op elk moment van de dag. (7)
Onbeslist:
Is het gebruik van een tablet nu beter of slechter voor
het milieu? De ene zegt dat het beter is voor het milieu, de ander zegt juist
dat het slechter is. Op de website van ‘milieu centraal’ hebben ze besloten dat
de milieuvergelijking van digitaal en papier onbeslist is. (9)
Om schoolboeken te maken hebben we hout nodig maar deze
hernieuwbare grondstof is weinig belastend voor het klimaat. Wat wel belasten
is de productie ervan, dit vergt zowel land, water als chemicaliën. Tevens kost
het transport ervan veel energie. (9)
Tablets zijn dan weer milieubelastend vanwege de
chemicaliën en materialen die nodig zijn voor de productie. Ook gebruikt het
dataverkeer veel energie, wereldwijd verbruiken dataservers enorm veel energie.
(9)
Het beste voor het milieu is er dus voor zorgen dat je
tablet en je schoolboeken zo lang mogelijk meegaan!
Conclusie
Zoals duidelijk is geworden zijn er aan het gebruik van
een tablet in de les zowel voor- als nadelen. Zelf denk ik niet dat we alle
leerlingen kunnen verplichten om een tablet aan te schaffen. Ook zou ik de
tablet niet gebruiken om digitale toetsen op te maken omdat ik persoonlijk
vindt dat leerlingen veel te gemakkelijk kunnen spieken. Als er hiervoor
natuurlijk een oplossing kan gevonden worden is dat natuurlijk iets anders.
Maar ik denk wel dat het nuttig kan zijn om een tablet te
gebruiken in de les, maar waarom moet deze extra worden aangekocht? Uit een
onderzoek in Nederland blijkt dat bijna 1 op de 2 jongeren beschikt over een
tablet. (10) Dus leerlingen kunnen
hun eigen tablet meenemen naar de les en dan kunnen ze bijvoorbeeld per twee
aan een taak werken. Leerlingen die het thuis minder breed hebben kunnen op
deze manier toch leren werken met een tablet zonder dat ze er één moeten
aankopen en het zorgt er ook voor dat kinderen leren samenwerken.
Geraadpleegde
bronnen
1. Zijn
jongeren schoolmoe? (2012). Geraadpleegd op 31 maart 2015 via http://www.mijnleuven.be/jongeren/artikel/zijn-jongeren-schoolmoe
2.
Hong Y,
Brueggemann GP. 2000 Changes in gait pattern in 10-year old boys with
increasing loads when walking on a treadmill. Gait Posture 11: 254-259.
3.
Li JX,
Hong Y, Robinson PD. 2003 The effect of load carriage on movement kinematics
and respiratory parameters in children during walking. Eur J Appl Physiol.
90: 35-43.
4.
Chansiriknukor
W, Wilson D, Grimmer K, Dansie B. 2001 Effects of backpacks on students:
measurement of cervical and shoulder posture. Aust J Physiother 47: 110-116.
5. Tablet
veel beter voor het milieu dan laptop en desktop (2013). Geraadpleegd op 31
maart 2015 via http://www.tabletguide.nl/33683/tablet-veel-beter-voor-het-milieu-dan-laptop-en-desktop/
6. Steunpunt
tot bestrijding van armoede, bestaansonzekerheid en sociale uitsluiting (2014).
Geraadpleegd op 31 maart 2015 via http://www.armoedebestrijding.be/cijfers_aantal_armen.htm#4.
Europese armoede-indicator
7. Best
parental control apps (2014). Geraadpleegd op 31 maart 2015 via http://www.tomsguide.com/us/pictures-story/596-8-best-parental-control-apps.html
8. Iedereen
een tablet in de klas (2013). Geraadpleegd op 31 maart 2015 via http://www.klasse.be/ouders/30493/iedereen-een-tablet-in-de-klas/
9. Papier.
Geraadpleegd op 31 maart 2015 via http://www.milieucentraal.nl/winkelen/spullen-en-diensten/papier/
10. Meer
jongeren én 65 plussers hebben tablet (2013). Geraadpleegd op 31 maart 2015 via
http://computertotaal.nl/smartphone/meer-jongeren-en-65-plussers-hebben-tablet-50644
Geen opmerkingen:
Een reactie posten