donderdag 1 mei 2014

Niet meer bang van ICT

In de editie van Klasse van afgelopen maand (nr. 244 - april 2014) stond een uitgebreid artikel genaamd "Leren in 2030". Naast de evolutie van scholen, leerkrachten en leerlingen, hield men ook een kort betoog over hoe informatica er in de toekomst uit zou kunnen zien.

Samenvatting
De blok tekst bestond uit twee sprekers (Bram Bruggeman en Dirk De Boe) die zelf hun ideeën gaven op hoe zij de toekomst zagen.
Meneer Buggeman is er van overtuigd dat de leraar van morgen geen enkel probleem meer zal hebben met ICT. Het zal deel geworden zijn van het maken van lessen en het geven (of krijgen) ervan. Hij ziet het als de ideale manier om leerlingen te ondersteunen qua kennisverwerving, het oefenen van onderzoeksvaardigheden en "attitudes rond mediawijsheid aan te scherpen". Verder gaan leerkrachten met behulp van ICT beter en effectiever aan differentiatie kunnen doen waardoor digitale leeromgevingen efficiënter gebruikt zullen kunnen worden en geen websites meer zijn om (bijvoorbeeld) oefeningen te downloaden zonder verdere betekenis of cohesie.
Meneer De Boe laat doorschijnen dat die toekomst zelfs niet meer zo veraf is. Scholen die nog niet zo ver staan moeten gewoon nog even bijbenen. Leerkrachten zullen meer gebruik beginnen maken van cloud media en hun lessen beginnen "sharen". Leerlingen zouden online zijn tijdens de lessen en de algemene communicatie zal verlopen via sociale media allerhande. Hij ziet dit alles als noodzaken omdat we allemaal dienen mee te gaan met onze tijd. Hij beëindigt zijn betoog met de woorden: "Maar in 2030 wordt je buitengezet als je niet meer mee bent. Niet door de directeur. Maar door je leerlingen."

Reflectie
Na het lezen van deze getuigenissen had ik toch een gemengd gevoel bij de hier geschetste toekomst.
In het beeld van meneer Buggeman kan ik me wel vinden. Hoewel het evenzeer een aanpassing én inspanning zou zijn om echt alles online te beginnen doen, is het zeker geen onhaalbaar einddoel. Meneer De Boe is naar mijn mening dan weer net iets te utopisch, en durf ik zeggen misschien zelfs onrealistisch (?), aan het denken.
Ten eerste stel ik mij vragen bij het (exclusief) communiceren via sociale media. Ik vrees hier voor een vervaging tussen de werk- en de thuissfeer. Afgezien van persoonlijk contact ben ik enkel geneigd via mail te communiceren in plaats van via facebook/twitter/skype mensen lastig te vallen met schoolwerk (of omgekeerd). Vervolgens heb ik moeite met me in te beelden dat leerlingen voor alles online dienen te zijn in een les. Interactieve lesvormen zijn uiteraard fijn en hebben zeker hun nut! Maar wat zou er binnen 16 jaar mis zijn met eens gewoon simpel doceren, luisteren en nota's nemen? Ten slotte steekt het me een beetje tegen dat leerlingen zogezegd te zeggen gaan hebben hoe wij onze job zouden moeten doen. Nieuwe ideeën en feedback zijn zeker nuttig en welkom. Maar om te zeggen dat de leerlingen iets in de pap te brokken hebben wat onze job betreft, is voor mij alvast een brug te ver.
Persoonlijk ben ik nooit bang geweest ICT te gebruiken in een les of voor een lesvoorbereiding, maar als ICT zo een grote invloed gaat hebben op mijn carrière als leerkracht begin ik het toch wel benauwd te krijgen.

Bron:
Artikel uit Klasse (nr. 244), april 2014, p. 32-37.

2 opmerkingen:

  1. Op een paar punten hebben de twee heren zeker gelijk. ICT en sociale media zullen (en moeten) de komende jaren meer en meer hun intrede doen in de dagdagelijkse klaspraktijk. Zoals ik ook in mijn eigen blog heb geargumenteerd, denk ik dat het probleem momenteel ligt bij de oudere generatie leerkrachten die onvoldoende voeling heeft met moderne technologieën om ze optimaal te kunnen inschakelen tijdens de lessen. Ik denk dat de overheid hier zeker moet bijspringen en bijscholingen inlassen zodat de leraar van morgen inderdaad op de juiste manier online kan communiceren.

    Ik volg je echter wel in het feit dat de communicatie niet enkel online mag gebeuren en dat er voor zowel leraar als leerling een duidelijke scheiding moet zijn tussen de werk- en de privésfeer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het verschil tussen werk en privé moet nog steeds aanwezig blijven. Anders nemen de leerlingen en leerkrachten hun werk mee naar huis en kan je nooit meer afstand doen als leerkracht van je schoolwerk.

    Ik ben het er wel mee eens dat er meer ICT gebruikt zal worden in de toekomst. Dit is normaal, technologie evolueert en mensen moeten mee evolueren. Hun kijk op dit alles is net iets de utopisch volgens mij.

    BeantwoordenVerwijderen