dinsdag 15 april 2014

Learning Challenge: aandacht voor onderwijstechnologieën!




Samenvatting
Op de website van Ricoh, multimedia bedrijf met als slogan “imagine. change.”, worden allerlei artikelen geschreven en gepubliceerd door Jeroen Spierings omtrent onderwijstechnologie.
Deze worden geschreven met de bedoeling om mensen te informeren, aan te trekken en aan te zetten om deel te nemen aan de Learning Challenge. Door deel te nemen aan de wedstrijd kunnen scholen hun ideeën uitwisselen en ontwikkelen omtrent onderwijstechnologieën. De wedstrijd is van start gegaan op 6 januari 2014 en zal duren tot mei. De finalisten van de wedstrijd zijn al sinds 17 maart van dit jaar bekend gemaakt. Deze finalisten worden nu begeleid door het Ricoh team bij het uitwerken van hun project. De winnaar wordt verkozen op basis van drie criteria, namelijk creativiteit, haalbaarheid en innovatiekracht. Dit hoeven de scholen niet zo maar te doen. Alle finalisten krijgen namelijk een prijs en de hoofdprijs is 50.000 euro aan digitale leermiddelen.
Deze publicitaire stunt van Ricoh zet de scholen dus aan tot het bedenken, gebruiken en integreren van onderwijstechnologieën in het dagelijks klasgebeuren.

Reflectie
Zoals elk project zullen er mensen zijn die zich voor of tegen dergelijke wedstrijden positioneren. Enerzijds kan men het beschouwen als een louter commerciële stunt van een bedrijf, dat zich verrijkt door middel van anderen hun ideeën. Maar anderzijds zie ik er persoonlijk vooral voordelen in om onderwijstechnologieën te promoten aan de hand van een wedstrijd. Deze wedstrijd reikt veel verder dan de voorziening van een hoofdprijs en troostprijzen. De Learning Challenge zorgt ervoor dat er informatie wordt verschaft over de verschillende aspecten van onderwijstechnologieën, dat hierover wordt nagedacht, dat scholen worden aangezet om nieuwe leermiddelen te ontwikkelen en vervolgens te gebruiken, e.d.

Op de website van Ricoh kan men artikelen terugvinden, geschreven door J.Spierings, die informatie verschaffen over bestaande onderwijstechnologieën. Zo handelt één van de artikelen over drie scholen die verschillen van "onze" traditionele scholen, namelijk de Netwerkscholen, Vittra Scholen en Steve Jobs Scholen. In deze drie schoolmodellen speelt het gebruik van ICT, digitale middelen en sociale media een prominente rol. In tegenstelling tot andere scholen die zich laten afschrikken door degelijke technologieën, leggen zij er net de nadruk op. Net daarom worden deze scholen aangehaald door Jeroen Spierings als inspiratiebronnen. 

Verder mag, volgens mij, niet onderschat worden dat deze wedstrijd zeer veel mensen samenbrengt rond één tafel om een gemeenschappelijke problematiek aan te pakken. Ten eerste worden scholen en dus leerkrachten, directeurs en leerlingen ingezet om deel te nemen. Ten tweede hebben de juryleden, die de projecten moeten beoordelen, een uiteenlopende achtergrond: Alexandre Peltekian (bestuursvoorzitter Gearhing), Ronald van den Hoff (Owner Seats2Meat.com), Maarten Thissen (Head of Human Technology Haagsche Hogeschool), Norbert van Halderen (Directeur Ricoh Academy), Marien Baerveldt (oprichter De Universiteit), Jan Willem van den Bos (leraar van het jaar 2013 (geschiedenis)) en Daniella Overbeek (Kennisnet). En ten derde zet het bedrijf Ricoh een team in om mee te werken.


Tenslotte zou ik een oproep willen doen om de Learning Challenge-website te bezoeken en te stemmen op het project, dat volgens u het beste is!

 
Referenties
- The Learning Challenge, Ricoh, www.learningchallenge.nl (consultatie 14 april 2014)
- DE ZUTTER J., Zweedse school zonder muren, http://chateaudampsin.wordpress.com/2013/01/31/zweedse-school-zonder-muren/ (consultatie 14 april 2014)
- JEPPESEN J., Zweedse scholengroep: leren zonder klaslokalen, http://hetkind.org/2012/01/28/zweedse-scholengroep-leren-zonder-klaslokaal/ (consultatie 14 april 2014)
- SPIERINGS J., Scholen die het anders doen, http://ricohblog.nl/onderwijs/scholen-die-het-anders-doen/ (consultatie 14 april 2014)

2 opmerkingen:

  1. Een wedstrijd vanuit commerciële hoek doet inderdaad bij velen eerst wat twijfel zaaien over de oprechtheid/motieven waarmee de wedstrijd wordt uitgeschreven. Maar het is ook mogelijk dat beide motieven met elkaar te verzoenen zijn: bekendheid voor het bedrijf en kennisoverdracht en financiële hulp voor scholen. Ik vraag me enkel af of de scholen op die manier niet 'gebonden' worden aan het merk Ricoh (que comptabiliteit)...
    Ik vind het ook jammer dat Ricoh niet voldoende doordringt in scholen. Uiteraard heb ik geen breed zicht op de publiciteitscampagne van Ricoh, maar binnen scholengroep Brussel doet het alvast geen belletje luiden. En dat is jammer. De scholen die het hardst nodig, zijn misschien niet op de hoogte. Subsidies van overheidswege worden standaard via mail en brief (althans van VGC en Brussels Gewest) bekend gemaakt aan het schoolbestuur. Op die manier ontloop je geen enkele belangrijke subsidieaanvraag/deadline. Maar dat zijn natuurlijk maar praktische bezwaren, waar er ruimte voor verbetering is.
    De kernidee van kennisuitwisseling, van werken met technologie binnen onderwijs, vind ik zeker lovenswaardig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste July - het is zeker lastig om iedereen te bereiken. Deze artikelen en ook zeker je reactie helpen wel! Ik kan je laten weten dat er zeer veel over is geschreven zowel online als in de verschillende vakbladen. Het is soms ook echt lastig voor scholen om mee te doen. We hebben juist gekozen voor een intensief traject van 6 maanden. Ook de keuze om veel te delen is bewust geweest we willen ook scholen voorzien van informatie die misschien nog niet de stap aangedurft hebben. Hopelijk heeft de wedstrijd ook een positieve "kennis" bijdrage geleverd aan juist die scholen. Maar het gaat ook verder het project is nog niet klaar want we gaan de winnaars begeleiden bij de implementatie en blijven ze volgen. Er zijn veel proefprojecten als het gaat om introductie en gebruik van ICT in het onderwijs maar met de Learning Challenge zijn we op zoek naar de doorbraak. De doorbraak die andere scholen weer kan helpen om de volgende stap te zetten. We proberen het bekende sneeuwbal effect te realiseren door veel van en met elkaar te leren. Ik kom graag een keer naar Brussel. Nodig me uit en ik kom graag langs. Hoe meer we delen hoe meer we vermenigvuldigen! Ik heb zelf anderhalf jaar in Brussel gewoond dus altijd leuk om weer een keer terug te keren. Groet, Jeroen Spierings

    BeantwoordenVerwijderen