Tablets op school: de beste app is de leraar
Volgens leraar Peter van
Broeck uit het Sint-Jozefinstituut kan de inbreng van iPAD’s in het onderwijs
een pedagogisch wondermiddel een serieuze verrijking betekenen. Niet alleen
zorgt deze inbreng voor een modernisering binnen het onderwijs waarbij de
leerstof ook via APP’s te raadplegen zijn voor alle leerlingen zowel thuis als
in de klas, daarnaast volgt het onderwijs ook de trend van de technologische
ontwikkeling in onze samenleving. Een iPAD sluit aan bij de leefwereld van de
tegenwoordige moderne student in Vlaanderen. Waarom zou het geen goed idee zijn
indien het onderwijs investeert in de technologische modernisering van het lessysteem
in Vlaanderen?
Mijn bedenkingen over APP’s in de klas
Toen
ik de titel las over de inbreng van Ipad’s in het onderwijs, had ik mijn
twijfels of dit wel een functioneel idee kan zijn. Ik ken de iPAD namelijk
enkel als een instrument waarbij je gemakkelijk op het internet kan surfen,
waarbij je snel je Facebookstatus kan updaten of waarbij je urenlang plezier
kan beleven aan het spelletje ‘Angry Birds’. Een moderne Game Boy waarbij je op
het internet kan surfen. Toen ik het artikel volledig had gelezen, was mijn
beeld over de iPAD helemaal veranderd. De motivatie die ik las van leraar Peter
van Broeck en zijn ideeën, hebben mij ervan overtuigd dat de inbreng van iPAD’s
wel degelijk een verrijking kan betekenen voor het huidig onderwijssysteem. Een
mogelijke implementatie van iPAD’s brengen dan ook enkele voordelen met zich
mee:
-
De iPAD vervangt de computerruimte met al die
vervelende kabels. Een iPAD is compact, het heeft geen tientallen kabels nodig
om zich functioneel te maken in de klas. Meer nog, een tablet kan je gerust
meenemen naar de klas zelf, de leerlingen hoeven zich in principe niet te
verplaatsen naar een computerzaal.
-
Met de actuele ecologische problemen omtrent papier
kan de iPAD een mogelijke alternatief zijn voor de honderden schoolboeken die
een klas gedurende het schooljaar nodig heeft. De iPAD’s vervangen hier de
schoolboeken, wat impliciet wil zeggen dat een reductie van papierverspilling
een postieve toon kan zijn in dit verhaal. Langs de andere kant, de negatieve
toon, zou de energiekost wel de hoogte ingaan.
-
Een leerkracht met een iPAD klinkt wel ‘hip’ en
‘cool’. De modernisering van het lessysteem met iPAD’s zorgt ervoor dat niet
alleen het onderwijs de hedendaagse technologietrend volgt maar ook de
leerkracht zal meer uitgebreid kunnen kennis maken met technologie. Dat
betekent dat de leerkracht de leefwereld van de moderne student kent en zelf
weet hoe hij moet anticiperen om zijn les nog beter te kunnen actualiseren,
zoals bijvoorbeeld de resultaten van toetsen bekend te maken via een APP.
Ik
lijk wel gewonnen te zijn voor het van leraar Peter Van den Broeck. Een
modernisering biedt de leerkracht kansen aan om op een moderne manier les te
kunnen geven op maat van de moderne student. Hoewel ik niet vind dat de
schoolboeken zomaar moeten verdwijnen uit de klas, toch meen ik dat iPAD’s een
mooie, moderne en toekomstgerichte alternatief kunnen zijn. Wanneer dit idee
volledig uitgewerkt kan worden met een draagvlak in het onderwijswereld, zie ik
niet in waarom ik dit zelf later niet zou gebruiken in mijn eigen les. Met een
moderne visie en een moderne aanpak kunnen iPAD’s een meerwaarde betekenen in
het onderwijs.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten