‘Framing the School Technology Dream’
Tijdens het onderzoek dat ik deed voorafgaand aan deze
opdracht ontdekte ik hoeveel advertenties er wel niet zijn op het internet die
adverteren met het feit dat onderwijstechnologie het onderwijs niet alleen efficiënter
kan maken maar voor de docent tijdbesparend kan zijn. Direct vroeg ik mij af in
hoeverre dit klopt, omdat ik uit eigen ervaring weet dat technische systemen
niet altijd even gemakkelijk te hanteren en te leren zijn. Vanwaar komt dit
optimisme?
Larry Cuban spreekt in zijn artikel ‘Framing
the School Technology Dream’ over de rol van de media en de invloed
daarvan op onze visie over het gebruik van onderwijstechnologie en dan met name
de voordelen van het gebruik ervan. Onze visie op technologie in het onderwijs
wordt evengoed gestimuleerd en gecultiveerd door de media. Larry Cuban geeft
meerdere voorbeelden van advertenties door de jaren heen, die ons beeld over
technologie in positieve mate zou hebben beïnvloed. Advertenties verkopen het
idee dat door het gebruik van technologische apparatuur leraren efficiënter les
kunnen geven, dat het tijdbesparend zou zijn, dat leerlingen beter leren, meer gefocust
en gemotiveerd worden te leren. (Cuban, 16-04-2013)
Volgens Larry Cuban moeten we wel rekening houden met de
voorliefde van de Amerikanen voor nieuwe technologie en dit gegeven meenemen in
onze benadering van advertenties over onderwijstechnologie. Kortom Larry Cuban
vraagt de lezer kritisch te blijven als het gaat om beloftes die worden gedaan
in advertenties over het gebruik van technologie. (Cuban, 16-04-2013)
Ons idee van voordelen van de technologie is voor een deel
afkomstig van wat we horen in de media. Uiteraard moeten we de geschiedenis
hiervan en de oorsprong van het idee achter deze advertenties meenemen in ons
eigen oordeel, maar schuilt er niet ook een bepaalde waarheid in dat de
technologie ons lesgeven kan vergemakkelijken? Volgens velen is de tijdbesparing en efficiëntie
die de technologie ons docenten zal geven een vaststaand feit, zoals
herhaaldelijk wordt aangegeven op de site visieopleermateriaal.nl. (ten
laatste geraadpleegd op d.d. 28-04-2013). Op deze site staan meerder filmpjes
over de voordelen van het gebruik van onderwijstechnologie.
Het is echter wel van belang genuanceerd naar deze site en
filmpjes te kijken. Ten eerste al vanwege het feit dat de mensen in dit filmpje
vanuit hun functie baat hebben bij het positief benaderen van onderwijstechnologie. Ten tweede er wordt heel positief gesproken
maar wel vaak met een tegenargument of kleine nuance. De geïnterviewde personen
geven regelmatig aan dat de efficiëntie en tijdbesparing afhankelijk is van
vele factoren. De een zegt het is tijdbesparend maar pas op de lange termijn,
de ander zegt wanneer het goed gebruikt wordt dan kan het tijdbesparend zijn.
Ook wordt er regelmatig gezegd dat wanneer er meer en meer open software wordt
aangeboden en op lange termijn ook steeds meer materiaal gedeeld zal worden
door docenten op het web, het uiteindelijk tijdbesparend zal kunnen zijn. Investering
is ook noodzakelijk, zo blijkt uit dit filmpje, niet alleen in materiaal maar
ook in de professionalisering van docenten op het gebied van onderwijstechnologie.
Het is van belang dat er op lerarenopleidingen meer wordt geïnvesteerd en meer
nadruk wordt gelegd op het vergaren van technologische vaardigheden.
Het artikel van Larry Cuban en de site visieopleermateriaal.nl
sprak mij aan omdat wij ons als mensen snel laten leiden door wat andere mensen
zeggen of wat de media beweert, maar ook dat uit deze bronnen duidelijk blijkt
dat we te maken hebben met het feit dat de onderwijstechnologie in de
kinderschoenen staat. Leraren maar ook beleidsmakers zijn zoekende naar voor en
nadelen als het gaat om het gebruik van technologie in het onderwijs. We zien
dit duidelijk terug in de media, zoals simpelweg al blijkt uit het aantal artikelen dat op deze blog geplaatst zijn door mijn medestudenten over de voor en nadelen van onderwijstechnologie.
Het artikel van Larry Cuban pleit naar mijn mening voor
enerzijds de kritische benadering van de media, anderzijds voor het onderzoek
dat docenten op eigen kracht moeten doen om de voor en nadelen zelf te ervaren
en een eigen oordeel te kunnen vellen over de efficiëntie en tijdbesparing die de
technologie in het onderwijs zou moeten opleveren.
Gekeken vanuit de wetenschappelijke literatuur is het idee
van eigen onderzoek doen naar de voor en nadelen nog zo slecht nog niet, denk
bijvoorbeeld aan de leerstijlen theorie van Kolb. (Kolb, 1976) Iedereen heeft immers
zijn eigen manier van lesgeven en leren. Een leersysteem kan voor de een
misschien ideaal zijn voor de ander volledig storend. Naar mijn mening is er
daarom wel degelijk iets voor te zeggen dat we als docenten onze eigen weg
moeten vinden als het aankomt op het gebruik van technologie, net als dat we
als beginnende docenten onze weg moeten zoeken in het geschreven of beter
gezegd analoog materiaal.
We moeten ons niet laten afschrikken door de media,
noch laten beïnvloeden op welke manier dan ook, maar op empirische wijze een
eigen oordeel vellen en manier vinden om efficiënt en tijdbesparend te werk te
kunnen gaan met onderwijstechnologie.
Literatuur en sites:
Cuban, L.
(16-04-2013) Framing the School Technology Dream, in advertising, the focus is
on better, faster learning.
tip: voor degene die
het volledige artikel willen lezen van Larry Curban, je kunt je op de site Education
Week gratis aanmelden en daarmee toegang krijgen tot het artikel.
Website visieopleermateriaal.nl (ten laatste geraadpleegd op
d.d. 28-04-2013)
Kolb, D.
(1976). Learning Style Inventory, Technical Manual. Boston: McBer &
Company.
( dit boek is niet
online te raadplegen )
Geen opmerkingen:
Een reactie posten