maandag 29 april 2013

De onzichtbare tutor, Salman Khan


De onzichtbare tutor, Salman Khan.

Leerkracht zijn is volgens vele een roeping maar dit uitbouwen tot een online leerplatvorm is nog een stapje verder. In dit artikel gaan we dieper in op het verhaal van de man die hierin slaagde, Salman Khan.

De “Khan Academy” is de oogst van het kleine zaadje dat Salman Khan in 2004 plantte. Op een familiefeest wekte hij de interesse van zijn 12-jarige nichtje voor wiskunde door middel van raadseltjes. Haar scores voor dit vak waren echter niet degene die Khan verwachtte na hun spelletje. Hij besloot het meisje tutorlessen wiskunde te geven. Een afstand van meer dan 2000 km van elkaar verwijderd, zorgde ervoor dat de lessen via telefoon of Skype verliepen. Na verloop van tijd behaalde ze uitstekende resultaten! Ook andere familieleden deden beroep op zijn manier van lesgeven. Deze tutorsessie evolueerden naar eenvoudige YouTube filmpjes over wetenschappelijke onderwerpen. Deze educatieve video’s werden eveneens een groot succes (1)!

In 2009 groeide zijn hobby uit tot een non-profit organisatie van online leren die de “Khan Academy” gedoopt werd. Hij gaf zijn eigen baan op en na een poosje nam hij zijn eerste werknemer aan. Gedurende al deze jaren bleef hij trouw aan zijn basisprincipes. Het is en blijft gratis onderwijs dat ter beschikking staat van iedereen met een internetconnectie. De video’s worden eveneens gepubliceerd onder Creative Commons. Ook werd er niet veel gesleuteld aan het basisconcept van de video’s. Je zal Khan nooit zien opduiken in een filmpje. Je hoort enkel zijn stem en ziet allerhande dingen verschijnen op het zwarte bord. De indruk wordt gewekt dat er een tutor naast je zit die alles rond het onderwerp uitlegt. Hij geeft les op de wijze waarop hij zelf het liefst benaderd zou worden. Zoals bij het traditionele schoolsysteem kan je ook je kennis testen op hun site. Het stellen van vragen wordt er eveneens mogelijk gemaakt (2).

Salman Khan heeft tot op heden veel bereikt met zijn vrij leerplatvorm. Naast de oorspronkelijke Engelse site is er tegenwoordig ook een Nederlandstalige equivalent te vinden (3). De onderwerpen die ze behandelen groeien gestaag. Maar dit houdt toekomstdromen echter niet tegen. Vaak wordt er neergekeken op online leren. Hij zou dit graag uit de negatieve context trekken. Een van zijn voorstellen is het linken van credits of zelfs een diploma aan het volgen van de online lessen en uiteraard slagen op de assessment (1).  

Ik ben een enorme voorstander van dit project. Op een ongedwongen manier gratis kennis verstrekken is een prachtig initiatief. Ik steun deze ideologie. Vele mensen kwamen reeds op dit idee maar meestal werd dit enkel uitgevoerd wanneer er grof geld mee verdiend kon worden. Men financiert de organisatie op basis van giften, Bill Gates is trouwens een grote fan. Alle stappen van een normale les kunnen ook hier doorlopen worden. Naar mijn mening is dit zeker een sterkte van het project, het testen of de leerstof op een correcte manier begrepen werd. Met enige argwaan zag ik de rol van de “echte” leerkracht precies verloren gaan. Hier hebben ze eveneens een oplossing voor gevonden. Leerkrachten kunnen de filmpjes in hun lessen introduceren en via de site de vorderingen van hun leerlingen opvolgen. Hiernaast stellen ze bijkomende informatie ter beschikking zodat de leraars voor een betere begeleiding kunnen zorgen. Ik zou in de toekomst bepaalde instructievideo’s tijdens mijn lessen gebruiken als introductie of ernaar verwijzen zodat geïnteresseerden leerlingen extra geprikkeld worden.  

Volgens mij is de “Khan Academy” een site die voor iedereen aantrekkelijk is! Zowel groot, klein, leek, geïnteresseerde kunnen hier hun kennis bijschaven. Het is een project om zeker in de gate te blijven houden want naar de toekomst toe kunnen ze voor bijkomende innovatie zorgen op het gebied van online leren.

Bronnen:

1. Salman Khan on Charlie Rose  http://www.youtube.com/watch?v=fJFKE8kyz7w  gepubliceerd door khanacademy laatste maal geraadpleegd op 29 april 2013.

2. TEDxSanJoseCA - Salman Khan - Providing a Free World Class Education http://www.youtube.com/watch?v=vQohlJa2Fls gepubliceerd door TEDxTalks laatste maal geraadpleegd op 29 april 2013.

3. Nederlandstalige site van de Khan Academy http://www.khanacademie.nl/

Voor verdere info of het bekijken van filmpjes in de originele taal verwijs ik graag zijn de oorspronkelijke site: http://www.khanacademy.org/

 

 

2 opmerkingen:

  1. Het project van Khan is zeker en vast een nobel initiatief en heeft een hele boel voordelen.
    Zo stelt het mensen (leerlingen) in staat om van thuis uit te leren. Dit is zeker en vast een voordeel voor leerlingen die (langdurig) ziek zijn.

    Ik zie het echter ook als een oplossing voor personen die fysieke of mentale beperkingen hebben waardoor ze minder goed kunnen functioneren in een gewoon schoolklimaat of niet in staat zijn deze verplaatsingen te maken. Zo kunnen deze mensen zich ook (bij-)scholen.

    Het is volgens mij daarnaast ook te gebruiken door leerlingen als zelfstudie of als bijkomende informatie bovenop de gegeven lessen. Zo kunnen 'zwakkere' leerlingen zichzelf ook bijwerken, zonder onder de middag bijlessen te moeten gaan volgen of bijles te nemen buiten de schooluren. Wat dan ook weer zijn voordeel heeft voor de leerkrachten die onder de middag geen bijlessen meer moeten geven.

    Ik stel mij echter, net zoals jij, de vraag of dergelijke methodes er niet zullen voor zorgen dat leerkrachten overbodig worden, daar de leerlingen zelfstandig en van thuis uit de leerstof kunnen bestuderen. Ik hoop dus dat het alleen maar zal uitgroeien tot een hulpmiddel voor leerkrachten en leerlingen.

    Je vermeldt ook dat Khan hier graag een diploma wil aan koppelen, dat gratis is. Ik vind het uitreiken van diploma's op basis van dergelijke 'cursussen' zeker en vast een oplossing voor mensen die niet de tijd of de mogelijkheden hebben om op de schoolbanken te gaan zitten. Ik denk hierbij ook aan mensen met een voltijdse baan. Ik heb echter wel mijn twijfels bij het gratis maken van dergelijke online opleidingen, want wie zal er dan nog studiegeld willen betalen als je het diploma online gratis kan behalen? Ik denk dat er dus toch enige vorm van betaling aan vast zal moeten hangen als het echt moet dienen als middel om een officieel, erkend diploma te behalen.

    Verder vind ik het een zeer interessante vondst en hoop dat ik in de toekomst deze video's kan gebruiken tijdens mijn taallessen of als bijkomende informatie of oefening voor de leerlingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Femke,
    Ik vind het een mooie bedenking of het gratis maken van online opleidingen met combinatie van diploma mensen nog wel zou aanzetten tot het betalen van studiegeld. Anderzijds druist het in tegen de policy van Khan Academy (gratis verschaffen van onderwijs) ... maar we moeten inderdaad ook rekening houden met de maatschappij enz.

    BeantwoordenVerwijderen