In een
onderzoek omtrent lerarenopleidingen en het goed aanleren van ICT vaardigheden
aan de leerkrachten in opleiding, en of deze student-leraren deze aangeleerde
vaardigheden zelf kunnen overbrengen op hun eigen leerlingen, worden eerder
negatieve conclusies getrokken. Blijkbaar worden ICT vaardigheden niet
voldoende aangeleerd, en is het voor de leerkrachten in opleiding niet in
voldoende mate mogelijk ICT aan te wenden op school omdat de infrastructuur
ontbreekt (1).
De eerste
conclusie strookt met de opmerking van prof. Questier in de colleges dat drie
studiepunten voor een vak als onderwijstechnologie veel te weinig is (2). Uiteraard
zijn dit beleidskeuzes van hogerhand waartegen men als voorstander voor het
gebruik van ICT op school enkel kan protesteren.
Voor de
tweede conclusie werd eveneens bevestiging gevonden. In een gevalstudie aan een
Koninklijk Atheneum in Hasselt werd aan het licht gebracht dat ICT
infrastructuur duur is, dat scholen dit zelf moeten bekostigen, en dat dit
financiële aspect een belangrijke hinderpaal is bij het uitbouwen van een goede
ICT omgeving (3). Ook hier liggen beleidskeuzes van hogerhand aan de basis van
verscheidene problemen. Hierop aansluitend kan ik een gesprek vermelden met een
voormalig ICT coördinator in een middelbare school, die ondertussen van job
veranderde. Hij stelde het zo: 'de wereld verandert snel, en het onderwijs
kabbelt rustig voort'. Uiteraard is dit zeker het geval voor ICT, alles is snel
verouderd. Het beleid zou hier rekening mee moeten houden en meer geld moeten uittrekken
voor ICT op school, en dat geld ook beter beheren. Open source software is
alleszins een zeer aantrekkelijke optie om met minder geld meer up to date te
zijn.
Blijkbaar
hebben wij hier in België/Vlaanderen toch een probleem met het beleid op het gebied van
onderwijs, in dit geval ICT? Of zijn dit slechts schoonheidsfoutjes in het
beleid van een land met uitstekend onderwijs?
Bronnen
1: Tondeur,
van Braak, Voogt & Fisser 'Hoe verwerven
studentleraren competenties die leiden tot ICT-gebruik in de klas: een
exploratieve casestudy in drie Vlaamse lerarenopleidingen' Tijdschrift voor hoger onderwijs 2011 (29) 3
URL: https://biblio.ugent.be/record/2950356 geraadpleegd: 14/03/2013
2: Colleges
OnderwijsTechnologie, lerarenopleiding, 2013, prof. Questier
3: Van Mol
'Op weg naar de integratie van ICT in het leerproces' eindverhandeling in 2007
aan de Universiteit Hasselt URL: https://uhdspace.uhasselt.be/dspace/handle/1942/3115?mode=full&submit_simple=Show+full+item+record geraadpleegd: 14/03/2013
Bij gebrek aan geld om allerlei computers e.d. aan te kopen "voor elke leerling", is het misschien een goed idee (en dit zelfs indien er voldoende geld aanwezig is!) om een vak(je) te geven over ICT (zowel beschrijvend, wat bestaat er, als conceptueel, wat kan je met ICT doen)? In tijden van schaarste is men creatiever dan in tijden van overvloed, toch? Dit is overigens geen pleidooi voor minder ICT-budget, maar wel voor verstandiger gebruik van ICT. Keep thinking! ;-)
BeantwoordenVerwijderen