zaterdag 17 december 2011

Nooit te jong om te leren: kleuters en ICT-toepassingen

Bronnen:

Klasse (01 april 2011)
ICT voor kleuters, Klasse voor Leraren 214, p. 34.
Online versie:
http://pdf.klasse.be/KVL/KVL214/KVL21434.pdf

Brochure
ICT, springplank voor kleuters, Brussel 2006, p. 13-26.
Online versie:
http://www.ond.vlaanderen.be/publicaties/eDocs/pdf/249.pdf

Commentaar

Er zijn een aantal reacties verschenen op de blog over kleuter(onderwijs) en ICT-gebruik (Ipad, games, …). Ik wil er graag eentje toevoegen. In een kort artikel van het tijdschrift Klasse (2011) gaat het over Tux Paint, een open source tekenprogramma dat thuis of in de klas kan gebruikt worden door kleuters. Op een kindvriendelijke manier (eenvoudige functies, interface met pictogrammen, automatisch opslaan van werkjes,…) kunnen kleuters tekeningen en schilderijen maken met deze tool. Het doelpubliek zijn kinderen van 3 tot 12 jaar. Dankzij dergelijke programma’s leren kinderen zowel de computer en ICT-taal te gebruiken als de coördinatie en vaardigheden om te leren schrijven en tekenen. Kleuters groeien op in een visuele wereld. Het is de taak van het kleuteronderwijs om kinderen te begeleiden in hun ontdekkingstocht ervan. Het mag eens iets anders zijn dan spelletjes spelen op een computer. ICT kan zoveel meer betekenen op een didactisch verantwoorde manier. De toepassing van dergelijke softwarepakketten zoals tekenprogramma’s kan hier een bijdrage leveren. Bovendien is Tux Paint vrije software waardoor het programma steeds kan aangepast en verbeterd worden, zo kan men eigen stempels gemakkelijk toevoegen. In de brochure ICT, springplank voor kleuters, staan er heel wat gebruiksvriendelijke leeractiviteiten en lesinhouden die een kleuterleerkracht met Tux Paint kan bereiken (2006, p. 19-22).

Voordelen van dergelijke tekenprogramma’s

- Gebruiksvriendelijk en drempelverlagend voor kleuter en leerkracht
- Stimuleert coördinatievaardigheden/motoriek en creativiteit: kijken, denken en handelen leren coördineren

- Vertrouwd geraken met computer en werking

- Voor kleuterleraar: handige manier om kleuters en hun evolutieproces te observeren want werkjes worden gemakkelijk bewaard.

Tips!

- Rol van de leerkracht is belangrijk: leerkracht moet kinderen aanmoedigen om te proberen en te leren met de computer en toepassingen. Zo kan angst vermeden worden, hoewel dergelijke software meestal uitnodigend werkt en nieuwsgierigheid wekt bij kleuters.
- Communicatie en feedback door leerkrachten en kleuters is nodig: het doel van de taken moet duidelijk zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen