vrijdag 4 november 2011

'Vlaming verkiest papier boven e-boek' De Morgen

'Vlaming verkiest papier boven e-boek' staat er in De Morgen van 2  november. Het heeft niet specifiek te maken met het onderwijs, maar het kan er zeker mee gelinkt worden aangezien jongeren wel boeken moeten lezen. Gelukkig maar. Ik heb eerlijk gezegd nooit begrepen waarom een iPad/e-reader zo een hype moe(s)t zijn. Ik vind boeken kopen alleen al een heerlijke bezigheid. Een nieuw boek in je handen hebben en weten dat je die binnen de zoveel dagen gaat opslorpen als het ware en die er niet meer zo nieuw zal uitzien. Het feit dat je je uitgelezen boek in je overvolle bibliotheek kunt plaatsen, geeft toch ook wel een soort van een genot 'Ik ben alweer een boek wijzer'. Al kreeg ik een iPad cadeau dan nog zou ik daar niet eens mee durven rond te lopen. Ikzelf zie het niet zo zitten om met mijn iPad op de metro te zitten om 9u 's avonds en vooral daarmee te staan huppelen in die gezellige metrostation Sint Guido waar ik moet afstappen. Neen, bedankt. Als je een boek hebt dan denken ze misschien 'Die laten we met rust want die is niet zo rijk'. Als je met je iPad staat te showen dan denk ik toch wel dat je meer risico hebt op een niet zo aangename confrontatie. Nou ja, misschien overdrijf ik voor sommigen, maar als je 's avonds aan Sint Guido moet afstappen dan zul je wel beseffen dat je er alles voor moet doen om niet op te vallen. Wat ik misschien wel als voordelig kan zien is dat de jongeren het waarschijnlijk leuker vinden om met een iPad in hun handen te lopen dan met een "saai" boek dat ze moeten lezen voor Nederlands of Engels. Want wie wil nu niet graag showen met hun laatste gadget? Maar dan heb je weer de reactie dat haast niet alle leerlingen zulk een iPad kunnen betalen want dat zijn niet de goedkoopste spullen natuurlijk. En wat als je batterijen plat vallen en je had nu zo uitgekeken om die laatste pagina uit te lezen? Dan moet je tot thuis wachten, de oplader er in steken en wachten tot het aangaat. Daarnaast heb je het feit dat je het niet zo verschrikkelijk erg zult vinden wanneer je je boek ergens kwijt geraakt, met een iPad daarentegen.. Misschien dan toch nog een positief puntje aan de e-reading om het toch maar niet geheel af te breken is dat je op een iPad ook de krant kunt lezen en misschien moedigt dat jongeren weer aan om actief mee te zijn met het nieuws (ik moest bijvoorbeeld voor mijn eindwerk in het laatste jaar krantenartikels verzamelen), maar dan komen we weeral op de vraag of elke leerling wel dat kan betalen. Al bij al, ik ben en blijf een fervente supporter van het lezen uit een boek in plaats van al die gadgets te gebruiken.

Maar dan lees je het artikel en staat er dat 84% van de Vlamingen een papieren versie verkiest in plaats van een digitale versie. Nog opmerkelijker is dat 3/4 van de jongeren tussen 12 en 18 jaar ook liever voor een papieren versie gaat. Dat kan ik alleen maar toejuichen! Verder staat er in het artikel dat er nog steeds één op de vier Vlamingen nog nooit heeft gehoord van een e-reader en 1/5 nog nooit van de iPad wat ik toch bizar vind aangezien je overal wel een reclame daar van ziet. De Morgen zelf geeft nu e-readers weg als je een jaarlijks abonnement kiest (ik geloof dat dit enkel voor de studenten is om hen zo meer te betrekken bij het nieuws).

Wat verkiezen jullie; e-reader of echte papieren versie van een boek? Waarom?



Ik heb dit artikel niet online kunnen vinden en daarom heb ik beslist om daar een gescande versie van te tonen. Ik heb ook een gelijkaardig artikel gevonden op de volgende site http://www.gva.be/nieuws/media-en-cultuur/aid1088545/jongeren-verkiezen-nog-steeds-echte-boeken-boven-e-books.aspx?cmt=all 

8 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Over de prijs van de e-reader: je focust in dit bericht misschien te veel op de iPad als enige optie. Er zijn veel soorten e-readers en tablets beschikbaar. E-readers zijn al veel goedkoper dan de iPad (voor <100 euro heb je een e-reader) Dit is al veel betaalbaarder. Ook is de iPad niet ideaal om volledige boeken op te lezen, omdat het scherm zelf licht geeft. Dit werd al vermeld in de lessen onderwijstechnologie: de e-reader maakt gebruik van teruggekaatst licht, terwijl tablets, zoals de iPad, zelf licht produceren.
    Het grote voordeel van een e-boek is dat je veel minder gewicht met je moet meesleuren. Het is onmogelijk om je mooie bibliotheek vol boeken altijd bij je te hebben, waar je ook bent. Terwijl je dit met een e-reader wel kan. Het verschil in gewicht tussen 1 e-boek en 3 e-boeken is nul, terwijl het gewicht van 3 echte boeken al een hele last kan zijn.. Ik ben wel voorstander van de leerboeken aan te bieden in e-vorm. De boekentassen zullen al veel minder zwaar zijn.
    Ook zijn e-boeken over het algemeen goedkoper dan een echt boek, wat de aankoopprijs van je toestel kan compenseren. Voorbeeld hiervan: de biografie van Steve Jobs in boekvorm kost in de fnac 25 euro, terwijl de e-versie ervan 19,99 euro kost. Het verschil is misschien niet zo groot, maar als je veel boeken leest, maakt dit toch wel een verschil.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het was niet mijn bedoeling om mij enkel op de iPad te focussen, maar misschien had ik best elke keer iPad/e-reader e.d. geschreven om het duidelijker te maken. Wat betreft de prijs zou ik niet onmiddellijk zeggen dat het niet echt duur is want wat voor jou niet duur is, is voor een kind uit een kansarm gezin wel duur. Ik begrijp je standpunt van niet meer te veel boeken hoeven mee te nemen, maar daar is er toch al een oplossing voor: kastjes op school. Werkte perfect voor mij en het probleem om met een zware boekentas naar school te komen was ook opgelost.

    Wat ik wou zeggen met het hebben van een bibliotheek; dat is natuurlijk een eigen keuze. Sommige mensen verzamelen iets anders, bij mij is dat boeken en ik zou dat in geen honderd jaar willen omruielen met een virtuele bibliotheek, dat is niet hetzelfde.

    Misschien is het wel mogelijk om later de leerlingen uit kansarme gezinnen te financieren en hen wel zo de mogelijkheid te geven om een e-reader te hebben, maar dat zullen dan waarschijnlijk de goedkoopste versies zijn wat betekent dat er misschien wel een inferioriteitsgevoel naar boven zal komen wanneer alle andere leerlingen hun gadgets aan het vergelijken zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Niet om te muggenziften, maar bij de Fnac is het niet altijd voordelig om boeken te kopen. Online is dat meestal veel goedkoper. Op Cosmox.be heb je die al denk ik voor maar €12.50 en je moet geen verzendingskosten betalen dus dat is nòg goedkoper dan de e-versie.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het kan zeker nuttig zijn voor gewichtsbesparing in de rugzak. Het feit dat je je boeken altijd bij hebt is ook altijd er handig. Hoe vaak loopt de trein geen half uur vertraging op en dan denk ik verdorie waarom heb ik nu mijn boek thuisgelaten? Langs de andere kant denkt ik dat de charme van het lezen verloren gaat met e-readers maar dat is mijn mening. Ikzelf heb het erg moeilijk om me lang op teksten te concentreren op de computer. Ik merk dit ook vaak als ik bijvoorbeeld slides moet leren dat ik veel geconcentreeerder met mijn cursus bezig ben als ik ze kan afprinten.

    Dat gezegd zijnde denk ik dat daardoor ook dat de kwaliteit van het lezen/leren achteruit gaat bij virtuele boeken. Er zijn zoveel andere mogelijkheden met het toestel dat het lezen/leren niet echt een hoofdzaak meer is. Je krijgt situaties waarin je aan het lezen ben dan 5min je email checkt. Je vergeet je af te melden van msn of facebook en andere mensen beginnen tegen je te praten enz... (tenzij je echt specifiek op e-readers doel maar dat vind ik geldverspilling omdat het zo een unifunctioneel toestel is dan.)

    Kort samengevat ben ik van mening dat dit iets is dat sterk individuele voorkeur geniet en afhankelijk is van je karakter...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zelf lees ik ook heel graag boeken, ook ik vind de idee van een boekenkast vol prachtige boeken fantastisch. Maar wat hier boven reeds geschreven werd, heeft mij ook al doen twijfelen om over te gaan tot een aankoop van een e-reader. Het gemak om niet meer te hoeven zeulen met gewicht klinkt zeer aanlokkelijk. Er bestaan tegenwoordig al mooie exemplaren van e-readers waar je amper het gevoel hebt dat je op een scherm aan het kijken bent. Het lijkt echt alsof je in een boek aan het lezen bent. I-pads zijn inderdaad niet geschikt voor het lezen van boeken, naar mijn gevoel houden je ogen dat niet lang uit.
    Maar inderdaad, de geur van een boek, een boek in je handen en kunnen verder en terug bladeren, dat valt weg. Een combinatie van een e-reader voor onderweg en thuis een boekenkast vol boeken, lijkt mij mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mijn artikel gaat ook over tablets/ipads in de lessen. Ik ben van mening dat het een goed vervangmiddel is voor de boeken in de middelbare scholen. De leerlingen lopen altijd met een te groot gewicht in hun boekentas. In de meeste scholen zijn er niet voldoende kastjes waardoor er toch altijd enkele leerlingen zijn die de boeken mee naar huis moeten nemen, andere leerlingen gebruiken het gewoon niet. Ook kinderen van gescheiden ouders moeten aan het einde van de week altijd alle boeken meenemen naar huis om van huis te veranderen. Kan je je inbeelden dat ze enkel huiswerk en een tablet moeten meenemen? Heerlijk! Meer en meer mensen krijgen last van rugklachten en deze beginnen steeds vroeger en vroeger. Daarom ben ik zeker een voorstander!

    Maar voor het studeren of het lezen van een roman of dergelijke zou ik ook een papieren versie verkiezen. Ideaal zou zijn om thuis de papieren versies te hebben waarbij je desnoods iets kan aanduiden of bijschrijven en op school een tablet.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik kan nu uit eigen ervaring spreken over het lezen op een e-reader, want ik heb er nu eentje. Het is al een paar keer gebeurd dat ik zodanig verzonken was in het boek, dat ik probeerde mijn pagina om te draaien. Die technologie is echt goed en je vergeet dat je een digitaal boek aan het lezen bent. Ook het prutsen met pagina's en zeulen aan het gewicht van een dik boek, is gedaan. Mijn volledige bibliotheek weegt nu zo'n 200 gram.. Voor het lezen van een roman of een krant ofzo, gebruik ik mijn ereader, maar voor het studeren verkies ik toch ook de papieren versie. Soms moet ik een paar pagina's naast elkaar kunnen leggen om een overzicht op de cursus te krijgen, en dat gaat uiteraard niet met een reader.

    Aangezien de voorkeur voor al dan niet digitale schoolboeken zeer persoonlijk is, zou ik de leerlingen gewoon zelf laten kiezen. De school kan beide aanbieden. Het tekort van kastjes op school kan hiermee ook gedeeltelijk opgelost worden. De ereaders kunnen aangeboden worden door de school, tegen betaling van een waarborg, die je terugkrijgt als je het toestel in goede staat teruggeeft. Zo zullen alle kinderen hetzelfde toestel hebben.

    BeantwoordenVerwijderen