dinsdag 22 november 2011

Smart Phones, a Powerful Tool in the Chemistry Classroom

Als Chemie studente voel ik mij verplicht om dit artikel ook eens te posten:

Het artikel gaat, zoals de titel zelf zegt, over smart phones in het chemisch onderwijs. Ze halen aan dat de verschillende apps die je kan installeren op een smart phone kunnen helpen bij bijvoorbeeld het visualiseren van de leerstof. Zo kan je apps installeren waarmee je moleculen in 3D kan bekijken.
Ook kan je gebruik maken van het internet: Je zou bijvoorbeeld 2D barcodes op het labo materiaal kunnen aanbrengen. Bijvoorbeeld: op flessen van producten. Als de studenten deze barcode dan inscannen met hun smart phone krijgen ze informatie over het product in de fles (gevaarlijk/etsend/explosief/..., hoe te bewaren, enzovoort). Of op een toestel, en als je de code dan inscant, krijg je de gebruiksaanwijzing te zien. Of een filmpje waarin te zien is hoe je het toestel moet gebruiken.

Voordelen:
* De voorbeelden die hierboven staan vermeld, vind ik al een groot pluspunt. Soms weten studenten niet hoe ze met bepaalde producten moeten omgaan, of ze zijn bang om voor een derde keer uitleg te vragen. Eenvoudig de barcode inscannen en het probleem is opgelost. Van sommige toestellen in het labo is de gebruiksaanwijzing verdwenen. Als er dan een barcode op plakt, moet je niet meer zoeken naar een papieren versie

* Bovenstaand voordeel brengt nog een voordeel naar voren: als je geen papieren versies van gebruiksaanwijzingen meer nodig hebt, is dit ook een stuk ecologischer.

* je laat de lln zien dat je je smart phone ook voor nuttige/leerrijke doeleinden kan gebruiken. Sommige leerkrachten zijn bang dat de studenten niet meer gaan opletten als je hen toelaat om hun smart phone te gebruiken tijdens de les. Maar volgens het artikel beseffen leerlingen wel dat ze soms te snel afgeleid zijn en verwelkomen ze een 'concentratieles' wel. (Moeilijk om uit te leggen, dus ik quote: "He is using classroom exercises to help his students focus their attention. He reports that most of his students recognize that they need this type of training and welcome it." dit ging over studenten die een laptop mochten gebruiken, maar de lijn kan doorgetrokken worden naar smart phones)

* het kan ook gebruikt worden als 'clicker'


Nadelen:
* Het typisch nadeel dat in deze blog vermeld wordt: de prijs van een smart phone.. Niet iedereen kan er eentje kopen. Maar als iemand geen smart phone heeft, kan die wel eventjes aan een medestudent vragen of hij zijn smart phone mag lenen..
Dit nadeel wordt trouwens ook aangehaald in het artikel. Men zegt dat men voorlopig kan werken in groepjes met telkens 1 smart phone.

* Vrij banaal, maar toch ambetant als het voorvalt: als je batterij leeg is, is het gedaan met spelen. Of als je internetlimiet op is en er geen wifi voor handen is.

* de leerkrachten moeten meeblijven met hun tijd (dit kan natuurlijk ook als een voordeel worden beschouwd). Ze moeten zich "bijscholen" om de technologie te kunnen gebruiken.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen