woensdag 16 november 2011

Kleuters van drie met iPad in de klas

Volgend artikel zag er me wel iets interessants uit:


http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=GIL3HKA5F

Het gaat over een school waarbij de kleuters (vanaf 3 jaar) hun boeken beluisteren via een Ipad of Ipod.
De oudere leerlingen van de school hebben een aantal boeken ingelezen en voor elk boek ook een kaartje gemaakt
waar een code opstaat die de kleuters kunnen inlezen in hun Ipad/Ipod.

De kleuters krijgen het verhaal te horen en dit met bijhorende prenten die verschijnen op het scherm.
Wanneer de kleuters dan een bladzijde moeten omslaan, gaat er een belsignaal.

Voordelen:
* de kind beluistert het verhaal aandachtiger, dit doordat ze nog nooit met Ipad gewerkt hebben
* het kind luistert met oortjes waardoor ander lawaai uitgesloten wordt.

Bedenkingen?
* Een kleuter van 3 jaar een Ipad ter waarde van 600 in de hand geven, is dit verantwoord? Ook al weet de leerkracht
welke kleuters te vertrouwen zijn met Ipad en welke niet, gaat dit niet wat ver?
* Wat met het klassieke voorleesmoment? Zo gaan de belevingsaspecten verloren. In deze testfase blijft men uiteraard ook nog klassieke voorleesmomenten houden,
maar zal dit ook zo zijn eens het idee ingeburgerd geraakt?
* Gevaar voor verslaving --> ook al is de computerhoek op een aantal dagen gesloten, toch blijft dit gevaar bestaan
* Ook al leert een kleuter heel snel en leert de kleuter zo op vroege leeftijd werken met technologie, is dit toch niet nog wat te jong?

Samengevat haalt dit arikel aan dat ook kleuters van 3 jaar reeds met technologie bezig zijn en hier ook mee leren werken.
Langs de ene kant vind ik het zeker een goed idee om kinderen al van vroege leeftijd reeds bewust te maken van de mogelijkheden met ICT.
Op deze leeftijd leren de kleuters ook zeer snel, waardoor het voor hen al snel als gewoonte beschouwd wordt.
Langs de andere kant vind ik 3 jaar wel een zeer jonge leeftijd om hier mee te beginnen. Zo'n jonge kinderen een apparaat geven dat zoveel geld kost,
dan stel ik mezelf wel eens de vraag waar we allemaal mee bezig zijn. Bovendien heeft niet elk kind de kans om hier in een latere fase ook mee te werken.
Eenmaal ze aan een Ipad gewend zijn, zal ook snel de vraag naar een eigen Ipad komen en uiteraard kan niet elke ouder aan deze wens voldoen.
Tevens leer je de kinderen werken met Apple producten, voor je het weet zit je in de situatie waar we nu in zitten met Windows...

5 opmerkingen:

  1. Ik ben het zeker niet eens met het toepassen va, dit concept. Kleuters zouden tijdens het voorlezen van een verhaaltje niet moet bezig zijn met het verder bladeren door het boek, maar met de stem, de intonatie, de geluidjes,... die de juffrouw/meester gebruikt tijdens het voorlees gebeuren.

    Het is natuurlijk een concept dat zeker bij oudere leerlingen (4de leerjaar en ouder) zou kunnen gebruikt worden om dictees en dergelijke af te nemen. Uit het artikel hieronder kan je ook lezen dat ICT tijdens de les ervoor zorgt dat leerlingen gewilliger zijn om de les te volgen en minder snel hun concentratie verliezen, maar dit is alles behalve van toepassing bij kleuters. Dus ik vind dit geen goed concept om in meerdere scholen te gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben het eens met Kirsten, ook al kan een ipad redelijk veel zoals afbeeldingen tonen, geluiden repoduceren,... toch is het zeer belangrijk om de kleuters voldoende prikkels te geven om heb verder te ontwikkelen. Indien ze bv allemaal met hun ipad en oortjes zitten is dit toch tijd dat men alleen met de ipad bezig is en niet met vb de mede leerlingen, dit is dan nadelig voor hun sociale ontwikkeling.
    Ook is het doorbladeren van een boek in het echt niet hetzelfde als op een ipad, dit kan ook nadelig zijn voor hun motorische ontwikkeling.
    Desondanks kan het wel voordelig zijn om kinderen met technologie te leren omgaan, maar zeker niet in de kleuterklas maar eerder ergens in het 5de-6de leerjaar.
    Alsook vind ik het nogal bizar dat ze in het artikel zelf zeggen aan wie ze een ipad toevertrouwen en wie niet, dus dit betekent dan dat de minder brave, of minder handige kleuters dit niet mogen gebruiken?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben blij dat ik toch niet de enige ben met dat idee :)
    Veronderstel ook inderdaad dat ze zelf de kleuters kiezen die er mee mogen werken en degene die dan maar naar het gewone verhaaltje moeten luisteren...
    Duimen dan maar dat ze dit niet gaan toepassen in alle Vlaamse kleuterscholen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hmmm, ik ben toch een voorstander van het idee. Ik ben geen specialist in kleuterpsychologie, maar technologie zal nog belangrijker zijn voor hen dan het nu al is voor ons. Wanneer het gebruik van een e-reader (er bestaat veel meer dan een ipad) gebruikt wordt voor bv een half uurtje door alle kleutertjes en voldoende afgewisseld wordt door de rest van de dag echt voor te lezen en te spelen, ... dan zie ik daar het 'kwaad' niet in.
    Er moet zoals met alles gewoon voldoende variatie zijn en prikkels voor zelfontplooiing en fantasie...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Technologie zal in de toekomst inderdaad alleen nog maar belangrijker worden, maar toch lijkt het mij vrij onnodig om kinderen reeds op zo'n jonge leeftijd in contact te brengen met technologie en in dit geval dan nog wel zo'n dure technologie. Naar mijn mening werken we de verslaving van veel kinderen zo alleen maar in de hand: hoeveel jongeren vandaag de dag zijn wel niet verslaafd aan hun gsm, hoeveel geld spenderen zij wel niet aan smsen of het internet? Hoeveel kinderen zitten wel niet volledige dagen vastgekluisterd voor de televisie of het internet?
    Kinderen moet niet leren hoe ze nog meer tijd binnen kunnen doorbrengen voor een of ander scherm, ze moeten daarentegen leren buitenkomen en van de wereld leren genieten.
    Hetzelfde geldt voor het lezen: het is naar mijn mening zoveel leerrijker om iemand een verhaal te horen voorlezen en terwijl die persoon ook in levende lijve te zien: zo leren kinderen niet alleen de verschillen in intonatie, maar leren ze ook welke gevoelens bepaalde teksten kunnen opwekken aan de hand van de lichaamstaal van de lezer bijvoorbeeld.
    Tot slot vind ik ook het feit dat men hier enkel de "brave kindjes" met ipads laat omgaan een zeer verkeerde attitude. Ik ken ook niet veel van kleuterpsychologie, maar toch lijkt het mij niet echt bevorderlijk voor het zelfvertrouwen van kinderen als ze reeds op 3-jarige leeftijd onderverdeeld worden in hetzij de "groep van de brave kindjes die met technologie mogen spelen", hetzij de "groep van de stoute kindjes die hun plan maar moeten trekken met een gewoon boek" ...

    BeantwoordenVerwijderen