maandag 24 oktober 2011

Teleclassing

http://www.ibbt.be/nl/projecten/overzicht-projecten/p/detail/teleclassing-2

Dit artikel gaat over teleclassing, waarbij men onderwijs kan geven op afstand. De leraar geeft dus vanop 1 plaats zijn les en tegelijketijd kan men in 1 of meerdere verafgegeven klaslokalen deze les ook volgen. Aan de VUB wordt dit ook toegepast in de 2e master kinesitherapie, waarbij de lessen van plichtenleer worden opgenomen in Etterbeek en de studenten aan de Universiteit Antwerpen onmiddellijk kunnen volgen. De leerlingen moeten natuurlijk ook wel positief openstaan naar dit concept toe en dus opgaan in hun omgeving.

Reflectie:

Voordelen:
1) Meerdere studenten kunnen tegelijkertijd les krijgen. Dit kan handig zijn wanneer proffen onvoldoende tijd hebben om de les 2 keer op een andere locatie te geven.
2) Het is een leuk concept omdat er ook directe interactie is, de leerkracht ziet namelijk de studenten die elders de les volgen en kan zo inpikken op vragen en dergelijke.
3) Leerlingen uit verschillende leslokalen staan ook direct met elkaar in contact, dit lijkt me interessant aangezien ze dan van elkaar kunnen leren. Ze kunnen elkaars vragen proberen beantwoorden, mits een goede leiding en correctie door de leerkracht.

Nadelen:
1) Indien de video-of audiokwaliteit niet optimaal is kan dit natuurlijk problemen geven, leerlingen kunnen de les dan niet goed volgen, kunnen bvb. geen vragen meer stellen,.. Dus je bent wel altijd een beetje afhankelijk van de technologie en er mag niets verkeerd gaan.
2) Er is wel een zekere afstand tussen leerling en prof., als er echt een probleem is met een oefening of dergelijke en de leerling wil aparte aandacht kan de leerkracht dit natuurlijk niet geven met dit systeem.
3) Er moet voldoende aandacht besteed worden aan een goede positie van de camera's en dergelijke. Want als er bvb. leerlingen niet in beeld worden gebracht en onnozel doen in de klas, kan dit uit de hand lopen en kan de leerkracht natuurlijk niet onmiddellijk ingrijpen. Het vraagt dus wel voldoende discipline van alle betrokken partijen.

Het lijkt mij wel een interessante toepassing, die mits de correcte apparatuur het leren op een nieuwe, leuke manier wel boeiend kan maken.

3 opmerkingen:

  1. Afstandsonderwijs heeft zeker zijn pluspunten zoals elke onderwijstechnologische realisatie. Ik zou echter de aandacht willen trekken op de legitieme vrees van sommige leerkrachten en professoren. Ze kunnen zicht terecht afvragen of de technologie hun professionele baan niet in gevaar brengt. "Gaan we vervangen worden?!" In de plaats van 2 professoren voor 600 leerlingen te hebben bijvoorbeeld, is het er maar ene. Ik denk dat deze vrees niet specifiek voor onze periode is, maar dat deze er al in het verleden was en er in de toekomst nog zal zijn. Ik zou hen nu willen zeggen: Geen onderwijs zonder menselijke kennis! Maar te veel afstandsonderwijs kan wel erg negatieve gevolgen met zich meebrengen voor de aanstelling van nieuwe leraren en professoren, denk ik.
    Positief aan afstandsonderwijs is dat de studenten ervan overtuigd kunnen zijn dat ook hun school/universiteit "in" is. Ze leeft met haar tijd mee. Weg met de generatiekloof tussen leerlingen en leerkrachten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik had vorig jaar les via teleclassing. De prof gaf les in Gent. Ik vond het moeilijk om mij te concentreren op wat de leerkracht zei omdat het aanvoelt alsof je gewoon naar een filmpje zit te kijken. Ook konden we onze microfoon afzetten, waardoor we gewoon onderling konden praten (we zaten maar met 4 in de les).
    Het slagen van zo'n teleclassing hangt dus ook sterk af van de leerkracht. Als deze geen aandacht schenkt aan de leerlingen die op afstand meekijken, verslapt de aandacht daar enorm.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind teleclassing zeker een leuk initiatief. En het heeft inderdaad zijn voordeel dat er meerdere studenten de lessen kunnen volgen. Maar ik heb ook mij bedenkingen bij het feit dat de relatie tussen leerkracht en leerling minder nauw is. Waardoor bv. leerlingen met problemen misschien minder snel geneigd zijn om tot een leerkracht te stappen. Waardoor wij als toekomstige leerkrachten minder en minder als vertrouwenspersoon worden aanzien. Dus ik vind dit een goed initiatief als het een aanvulling is.

    BeantwoordenVerwijderen