donderdag 27 oktober 2011

Education kills creativity

http://www.youtube.com/watch?v=zDZFcDGpL4U

Ik ben zeer blij dat Saskia de video over MyMachine heeft gepost. Hierin heeft de presentatrice het aan het einde over Sir Ken Robinson, dat voor haar en haar project een inspiratie is geweest. En ik moet zeggen voor mij ook. Hierboven is de link naar een leuke video dat ons onderwijssysteem bespreekt.

Kort samengevat gaat het over het feit dat Robinson gelooft dat ons onderwijssysteem dateert van de Industriële Revolutie en het ook daarop is weerspiegeld. Hij zegt dat elk land in de wereld nu hun onderwijs systeem is aan het bekijken en vernieuwen. Dit door economische en culturele factoren. Het komt erop neer dat hij gelooft dat we als kinderen beginnen met een hoop creativiteit en naarmate we in het onderwijs blijven, dit ons is afgeleerd. Waarom is de vraag? Omdat het onderwijs alleen één doel heeft - ons voor te bereiden op werkende wereld. Het enige dat leerlingen bindt is hun leeftijd. Niet hun interessen, sterktes of zelfs zwaktes.

Ik zie persoonlijk niet veel contra's in Robinsons argumenten, maar misschien komt dat ook omdat ik een grote fan ben. Hij heeft een visie voor de toekomst en zegt het heel mooi wanneer hij zegt (in een andere clip: http://www.youtube.com/watch?v=iG9CE55wbtY): "children starting school this year will retire in 2065...nobody [even] has a clue what the world will look like in 5 years time"... forget 65 year "and yet we are meant to be educating them for it".

Dit toont een zeer interessant probleem. Met alle vernieuwingen in onderwijs, technologie, etc... vinden we nog steeds mensen die ons op een haast Industriële manier behandelen en onderwijzen. Het komt erop neer dat we het onderwijssysteem moeten actualiseren en snel.

Het enige wat ik zie als een contra is dat Robinson misschien een beetje te utopisch is en dat hij zijn ideeën binnen zeer statische en slomme overheden moeilijk verkocht krijgt. En hiermee bedoel ik de westerse wereld dat een economisch belang heeft in het systeem te behouden hoe die er nu is, dat kinderen voorbereid om direct in het economisch/werk systeem te stappen.

2 opmerkingen:

  1. In aanleiding naar de laatste alinea is het ook belangrijk erop te wijzen dat de overheden zich zelf in de vingers snijden door te veel belang te blijven hechten aan een ouderwets onderwijssysteem.

    Niet alleen worden markten steeds meer gespecialiseerd, ook door snelle innovatie en evolutie in technologie wordt de vraag naar creatieve en innovatieve mensen binnen bedrijven steeds groter.

    Zijn idee is niet zozeer een contra, om zijn ideeën te realiseren zjin echter ook de financiele middelen nodig. Het is goed om onderwijs zo persoonspecifiek mogelijk te maken, de middelen en tevens de wil daartoe ontbreken nog.

    Dat het ook anders kan bewijst Pixar animation studios, die hun eigen universiteit hebben opgezet om iedereen binnen hun bedrijf, van kok tot filmatograaf tot tekenaar, op te leiden en te delen in de kennis en creativiteit die Pixar voorhanden heeft. Werknemers van Pixar krijgen zelf speciaal tijd onder hun werkuren om creatieve ideeën uit te werken. Het uitgangspunt hiervan is is dat elk idee een potentie heeft. Veel ideeën voor films van Pixar zijn zelfs ontstaan in deze tijd.

    In voorgaande alinea wilde ik aanhalen dat we soms veel bij overheden blijven zoeken als het gaat over onderwijs, terwijl sommige bedrijven kennelijk goed in staat zijn om hun eigen specifieke onderwijs te geven. Door mensen te betrekken en mee te laten denken ontstaat er ruimte voor creativiteit en groot gevoel van verbondenheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is zeker een interessante (en leuke) video en geeft aan hoezeer we vastgeroest zitten in onze oude denkbeelden. Zijn uitspraak "children starting school this year will retire in 2065...nobody [even] has a clue what the world will look like in 5 years time"... forget 65 year and yet we are meant to be educating them for it", zet wel aan tot nadenken. Hier wilde ik graag aan toevoegen dat de overheden hier al over aan het nadenken zijn. Als we kijken naar het Europees Referentiekader voor Talen, dan zien we dat er bij het talenonderwijs sprake is van 3 fasen: savoir-faire, savoir-être en savoir-apprendre. Deze laatste fase maakt van de leerling een zelfstandige leerling die in de toekomst zijn eigen leerproces in handen kan nemen. Ik denk dat het aanreiken van leerstrategieën in zekere zin de leerling voorbereidt op de toekomst (zo goed en zo kwaad mogelijk). Dit gaat specifiek over talenonderwijs, maar ik denk dat dit bij andere vakken ook speelt.

    BeantwoordenVerwijderen